از بحث های فضای مجازی/ تعدد زوجات و بایدها و نبایدها

2 آذر 1398
شبکه ایران زنان؛  

در پی انتشار عکس شهردار سابق تهران و تازه عروس جوانش در فضای مجازی منتشر شد. در گروه امور زنان بحثی در باب ازدواج مجدد مطرح شد. نوشته زیر توسط توران ولی مراد است که یکی از شرکت کنندگان نظر او را در این ارتباط جویا شد.

توران ولی مراد نوشت:
سلام عزیز گرامی
تشکر بابت حضور فعال و پاسخ های به جا و صحیح تان
درست است که گروه امور زنان است ولی بحث و گفتگو باعث می شود هم از زوایای مختلف به موضوع نگاه شود و هم نظرات نگاه مقابل شنیده شود. یعنی همان نگاهی که به دنبال ترویج این موضوع است. معلوم است که به بحث فرهنگسازی رسیده این نظر. خب یک تامل کافی است که نشان داده شود که صدا و سیما چند دهه است که فرهنگسازی را پیش گرفت تا این تفکر نهایتا رسید به لایحه حمایت خانواده و گنجانده ماده ۲۱ برای ترویج ازدواج مجدد و بعد هم مقابله جامعه را دید و پس زده شد این فکر و مجبور به حذف ماده از لایحه شد

در جامعه ای که موضوع اولش در امر ازدواج مجردین پسر و دختر و ازدواج گریزی برای بعضی و عدم امکان ازدواج برای بعضی دیگر و پاره ای مسائل فرهنگی و تربیتی است و بالارفتن سن ازدواج مسئله است فرهنگسازی برای ازدواج مجدد کدام درد را درمان می کند در حالی که خودش اضافه کردن مشکل روی مشکلات عدیده ازدواج و خانواده است.

اگر موضوع ازدواج مجدد بحث شخصی نشود و مصلحت دنبال شود روشن می شود که ازدواج مجدد نه سلامت ازدواج و نه خانواده و نه تربیت فرزندان و نه آرامش زنان و مردان را به دنبال دارد و نه ترویج آن به اسم اسلام دفاع و گرایش به اسلام را. بلکه بر عکس دوری از اسلام را دامن می زند.

هر جامعه با زیرساخت های فرهنگی اقتصادی اجتماعی خودش حرکت می کند. در جامعه ای که زیر ساختش قبیله است به دنیا آوردن پسرانی که بتوانند وقت جنگ از قبیله حمایت کنند بسیار متفاوت است با جامعه ای که در شکل قوای سه گانه و با نهادهای اجتماعی و در قالب جامعه امروز حرکت می کند. به لحاظ اقتصادی و روال زندگی اگر همراهی اقتصادی اجتماعی و حتی اعتبار بخشی زنان نباشد اصلا مردان نمی توانند زندگی کنند مگر این که یک پول بادآورده از همان ابتدای جوانی در حساب داشته باشند. جامعه ای که زندگی مشترک در آن با همراهی و همگامی و همکاری کامل زنان شکل می گیرد و تداوم پیدا می کند همه آن چه در زندگی ساری و جاری می شود لازم است با توجه به همین قضیه باشد.

در همان جامعه قبیلگی هم نقش پررنگ حضرت خدیجه هم به لحاظ اقتصادی و هم پایگاه اجتماعی تک همسری پیامبر (ص) با ایشان یعنی عین عدالت. و همین طور است ازدواج حضرت علی (ع) با حضرت فاطمه (س). در ایه شریفه هم بحث فرزندان یتیم است که طرح بحث ازدواج دوم و سوم می کند. در جامعه ما آیا برای نگهداری از بچه های یتیم ازدواج های مجدد صورت گرفته؟ مشاهدات چه نشان می دهد؟

قرآن امر به این می کند که دنبال هر میلی نروند. در جای دیگر می فرماید “هرگز نمی توانید عدالت را اجرا کنید بین زنان” خب بدیهی است که آقایان برای این که کار خودشان را راحت کنند آمده اند و گفته اند این “هرگز نه” مربوط به دل است

شرط اصلی و لازم و بلاانکار ازدواج مجدد عدالت است و چه کسی گفته که مرد حق دارد خودش متقاضی اجازه باشد و خودش اجازه عدالت خود را صادر کند؟ بدیهی است در جامعه ای که قوه قضاییه دارد و قوه قانونگذاری “به منظور این که عدالت اجرایی شود” لازم است پای این قوا به میان بیاید یعنی یکی قوانینی که اجرایی و عملیاتی شدن عدالت را در این نوع تقاضاها تضمین کند و دیگر این که برای شرط “عدالت” مردان متقاضی مجوز صادر کند. جامعه ما از هر دوی این نیازها هنوز خالی است. موردی از آن خلاء های قانونی که روی آن ها تکرار می شود و هنوز معاونت های مکرر و مکرر امور زنان و خانواده در این راستا اقدام نکرده اند همین موارد است.
جامعه و خانواده ها و مردان و زنان در این ارتباط به حال خود رها هستند و چه ظلم ها که به اسم اسلام و با سوء استفاده از دستورات قرآن انجام نمی شود به دلیل قصور و تقصیر زنانی که پست ها را به نام زنان اشغال کرده اند و از انجام وظایف اساسی و ضروری شانه خالی کرده اند

….

رابطه زن و شوهر و این که در ازدواجی بمانند یا نمانند کاملا به هردوی آن ها ارتباط دارد و باید راهی پیش پا گذاشته شود که هردو بتوانند در تصمیم گیری و راه برون رفت از مشکل دخیل باشند نه این که یک طرف به میل خودش بتواند بی آن که مطمئن به اجرای عدالت باشد یک مسیری را یک نفره به پیش بگیرد

اما جایگاه قانونگذاری برای این است که جلوی ظلم کردن گرفته شود. این کار نمی تواند فقط به اخلاق سپرده شود. اخلاق می تواند مبنای قوانین و احکام لازم باشد. دقیقا به قوانین و بستر حقوقی احتیاج است تا “ترس از عدم اجرای عدالت” اجرایی شود. نه این که خود مرد تصور کند همه چیز به خود او بستگی دارد و به انتخاب خودش

قوانینی برای پیشگیری از توان ظلم کردن به زن و فرزندان و خانواده
قوانینی برای پیشگیری از ظلم اقتصادی و عاطفی و جنسی به همسر و خاصه انجام تعهدات پدری برای فرزندان قوانینی برای پیشگیری از ظلم کردن به اسم اسلام که ضلم به اسلام است

در قبل از انقلاب چون حاکم اسلامی نبوده نمی شد به دنبال این قوانین بود ولی الآن که حکومت اسلامی است لازم و واجب است که این سیستم راهکارهایی را تعبیه و عملیاتی کند که جلوی ظلم به زن و فرزندان و ظلم به اسلام با پیروی از هوای و هوس به اسم اسلام گرفته شود

این بخش از نوشته در پاسخ به حسین بود که نوشته بود:
[In reply to freshteh valimorad]
اینکه حاکم اسلامی جلوی ظلم را بگیرد خیلی هم خوب است. هرچند اساسا موضوع خانواده بیش از آنکه محل ورود حقوق باشد محل ورود اخلاق است.

نظر بنده هم این است که مواردی که تعدد زوجات ظلم است صورت نگیرد و مواردی که ظلم نیست و مصلحت است انجام شود. با این تفاوت که به نظر من حکومت و حقوق در این موضوع کارایی و ابزار اجرایی ندارند و باید فرهنگسازی کرد.

به عنوان یک مثال اگر یک زن بچه دار نمی شود و مرد می خواهد بچه داشته باشد و اگر زنش را طلاق بدهد دیگر بعید است که او فرصت ازدواج پیدا کند آیا راهکاری بهتر از این وجود دارد که مرد همسر دیگری اختیار کند و همسرش را طلاق ندهد؟

نظرات دیگری در گروه آمده بود که بعضی آورده می شوند.
متن منتشر شده از کانال فاطمه دانشور که در گروه بازنشر داده شد:

?امروز در میان انبوه اخبار در رسانه های اجتماعی؛اظهارات خانم میترا نجفی همسر آقای نجفی شهردار پیشین تهران توجهم را جلب کرد؛ برخی استعفاء جنجالی و پر از ابهام شهردار سابق تهران را به این خانم مربوط می دانند؛ خانمی که به گفته ایشان و با استناد به متن منتشر شده ظاهراً اردیبهشت امسال به عقد دائم آقای نجفی در آمده اند؛ خب من خیلی به ارتباط این ماجرا و استعفای شهردار سابق وارد نمیشوم اما چیزی که برایم بعنوان یک #زن و فعال اجتماعی حوزه توانمند سازی زنان و کودکان آسیب دیده مهم است نادیده گرفتن همسر اول آقای دکتر نجفی