ابتکار گفت: برابری نگاه عادلانه است

15 اسفند 1398
شبکه ایران زنان؛  
 معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری:
دسترسی به فرصت ها در جامعه برای زنان برابر نیست
اهواز – ایرنا – معاون امور زنان و خانواده رییس‌جمهوری گفت: نظام برنامه‌ریزی کشور برای همه اقشار و آحاد جامعه اعم از زن و مرد برنامه ریزی می‌کند، اما دسترسی به فرصت‌ها برای زنان به دلایل مختلف برابر نیست.
به گزارش ایرنا معصومه ابتکار عصر شنبه در دیدار با مشاوران فرمانداران در امور بانوان استان خوزستان در محل استانداری در اهواز افزود: دلایل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، مسایل قومیتی مثل استان های مرزی یا استان هایی که فرهنگ قومی در آن قوی است، نبود دسترسی به فرصت ها را موجب می شود و ممکن است فرصت ها برای دختران مانند پسران نباشد.
وی گفت:برابری نگاه عادلانه ای است که بر اساس آموزه های قرآنی است و از سوی دیگر نیز دستور کار اجرایی ما براساس قانون برنامه ششم نیز هست.
معاون امور زنان و خانواده رییس‌جمهوری ادامه داد: امیدواریم در دولت دوازدهم از فرصتی که حاصل شده و با توجه به رویکرد بسیار مثبتی که رییس جمهوری نسبت به امور بانوان دارند گام هایی برای بهبود این وضعیت با همکاری و مشارکت مردم برداشته شود.
وی با تاکید بر مساله توان افزایی جامعه، زنان و خانواده بیان کرد: توان افزایی تنها راهی است که در پیش داریم و براساس تجربه کشور و دنیا می‌توان فهمید که از این طریق می توانیم با معضلات اجتماعی و آسیب های اجتماعی مقابله درستی داشته باشیم.
ابتکار بیان کرد: طرح‌های جامعه محور و طرح هایی مانند ارتقای تاب آوری اجتماعی امتحان خود را پس داده اند ‌و خرسندیم که در معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری این طرح ها را اجرا می کنیم و نتایج خوبی تاکنون در سراسر کشور از این طرح ها به دست آمده است.
** مسیر گذر از آسیب‌های اجتماعی زنان روشن است
وی بیان کرد: در بسیاری از زمینه‌ها با توجه به تجربیات‌مان، استفاده از سازمان های مردم نهاد، دانشگاه ها و … نقشه راه خوبی داریم و طرح تاب آوری مسیر خوبی را برای ما ترسیم می کند و می‌دانیم در ارتباط با آسیب ها در حوزه زنان و خانواده از چه مسیری باید عبور کنیم و با چه فرصت ها و تهدیداتی رو به رو هستیم.
معاون امور زنان و خانواده رییس‌جمهوری با اشاره به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران گفت:چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب را با وجود همه تلاش هایی که شد تا انقلاب زمین بخورد، با همت مردم جشن می‌گیریم و امید است که بزرگداشتی از تلاش ها، زحمات و فداکاری‌ها باشد؛ در عین حال بتوانیم توام با عقلانیت شرایط را ارزیابی ، و بتوانیم راهکارهای مفید را برای کم کردن مشکلات، کاستی‌ها و اصلاح‌پذیرتر کردن دولت، جریانات اجتماعی و جریان های سیاسی ارایه دهیم.
وی از عدالت به عنوان یکی از مولفه های مهم انقلاب اسلامی ایران یاد کرد و افزود: عدالت از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان یکی از آرمان ها مطرح بوده و ابعاد مختلف دارد در حالی که برخی عدالت را فقط در توزیع ثروت خلاصه کرده اند؛عدالت فراتر از این موضوعات و یک مفهوم عمیق و گسترده است.
ابتکار با بیان اینکه عدالت ابعاد اجتماعی دارد بیان کرد: دستیابی به فرصت های برابر برای آحاد جامعه و عدالت سیاسی برای دستیابی به حق انتخاب سرنوشت از حقوق اساسی همه انسان ها به شمار می رود.
وی عدالت جنسیتی را از دیگر ابعاد مهم و ضروری عدالت خواند و ادامه داد:مبدا نگاه ما به این موضوع توحیدی و قرآنی است چرا که انسان ها از این منظر از نفس واحده خلق شده اند و برابر هستند لذا در این خلقت برابر باید از فرصت ها برای انتخاب و دستیابی به فرصت ها برای پیشرفت فردی استفاده شود.
معاون امور زنان و خانواده رییس‌جمهوری گفت: در ماده ۱۰۱ قانون برنامه ششم توسعه، موضوع عدالت جنسیتی کاملا مورد توجه قرار گرفته است، و از ابتدای دولت دوازدهم با سیاست هایی رییس جمهوری به این موضوع به شکلی خاص ورود کردیم و در نخستین گام ستاد ملی زن و خانواده را مجدد احیا کردیم که در نخستین جلسه این ستاد سه مصوبه تصویب شد و نخستین مصوبه آن تدوین شاخص های عدالت جنسیتی بود.
** عدالت جنسیتی عدالت در همه ابعاد
وی بیان کرد: عدالت جنسیتی، عدالت در آموزش، عدالت در بهداشت، عدالت در ورزش ، عدالت در حقوق و تمامی ابعاد است؛ اگر عدالت شاخص پیدا کرد و قابل سنجش شد می‌توانیم حرکت برنامه ای و مبتنی بر شاخص ها تعریف، و فاصله ها و شکاف های جنسیتی را کاهش دهیم.
ابتکار ادامه داد: در آموزش و پرورش برای همه سطوح دختر و پسر آموزش هایی را داریم اما بنا به دلایلی در سال های گذشته درس ورزش و تربیت بدنی در مقطع ابتدایی حذف شد این در حالی است که پسرها در کوچه و خیابان می توانند بازی کنند اما دخترها اگر در مدرسه امکان ورزش برای آنها فراهم نباشد ممکن است دیگر فضایی برای این کار نداشته باشند.
وی گفت: محرومیت دختران در مدارس از زنگ تربیت بدنی یعنی دچار شدن به مشکلات اسکلتی، مشکلات ناشی از نداشتن تحرک؛ بیماری امروز بیماری کم تحرکی است که بعدها برای کشور هزینه سنگینی را در بخش درمان به بار خواهد آورد.
** زنان شهری در معرض بیماری های متابولیکی
معاون امور زنان و خانواده رییس‌جمهوری بیان کرد: جامعه زنان شهری ایران به دلیل کم تحرکی به سمت افزایش بیماری های متابولیکی مانند دیابت، و بیماری قلبی و عروقی می روند و دلیل اصلی این موضوع کم تحرکی و سبک زندگی ناسالم است.
وی با اشاره به حذف زنگ ورزش از مدارس ابتدایی گفت:پس از اطلاع از این وضعیت امضای تفاهم نامه ای را با وزارت آموزش و پرورش در دستور کار قرار دادیم که در آن دوره آموزشی ویژه برای ۷۶ هزار معلم ابتدایی دخترانه برگزار شد.
ابتکار ادامه داد:می خواهیم هر جا شاخص ها حاکی از یک خلا و یا یک فاصله باشد را با برنامه ریزی درست و مبتنی بر عدالت جنسیتی برطرف کنیم.
وی بیان کرد: تخصیص یک ردیف اعتباری برای مدیران کل امور بانوان در استانداری ها یکی از اتفاقات بسیار خوبی است که در دولت دوازدهم رقم خورد.
معاون امور زنان و خانواده رییس‌جمهوری با اشاره به اختصاص ۳۰ درصد پست های مدیریتی برای بانوان گفت: این طرح به منظور ارتقای زنان در جهت شایستگی آنها است و به هیچ وجه قصد نداریم از این طریق و به هر قیمتی بانوان روی کار آیند چراکه در هر صورت ما خانم های توانمند بسیاری در کشور داریم.
وی افزود:خوزستان در طرح اختصاص ۳۰ درصد پست ها برای بانوان، رتبه چهارم کشور را به خود اختصاص داده اما هنوز راه بسیاری مانده است چرا که حضور بانوان در عرصه‌های مدیریتی می‌تواند رویکرد سرشار از نوآوری و خلاقیت را به عرصه مدیریتی کشور آورد.
معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری در امور بانوان و خانواده در سفری یک روزه صبح روز شنبه به اهواز سفر کرد.از جمله برنامه های وی در اهواز دیدار با کارآفرینان، فعالان اجتماعی و اقتصادی خوزستان و نشست ملی خانواده با حضور احزاب و دانشگاهیان این استان بود.