حضور ابتکار در همایش موسسه WPL وابسته به نهادهای برانداز آمریکایی/ دستاورد معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در سال ۹۸

9 فروردین 1399
شبکه ایران زنان؛  

سال ۹۸ را در با همه اتفاقات یکی از سخت‌ترین سال‌های تهاجم فرهنگی غرب و جریان‌های فمینیستی داخلی و خارجی در راستای تضعیف و تخریب فرهنگ و قوانین ایرانی در اسلامی مربوط به حوزه زنان بود.

سرویس سیاست مشرق – معاونت امور زنان طی گزارشی اقدامات خود در سال ۹۸ در حوزه زنان و خانواده را لیست کرده است، در ادامه تنها به یک بخش از این اقدامات (توسعه تعاملات با ژاپن) که در بخش همکاری‌های بین‌الملل گزارش مذکور ذکر گردیده اشاره می‌گردد.

طی هفته اول تیرماه ۱۳۹۸ معصومه ابتکار جهت شرکت در اجلاس سازمان WPL (رهبران سیاسی زن) همراه با دو نفر از نمایندگان مجلس (ناهید تاج‌الدین و فاطمه حسینی) به ژاپن سفر نموده و ضمن سخنرانی در همایش نهاد مذکور، در حاشیه این سفر با برخی مقامات از جمله وزیر مشاور کابینه ژاپن در امور برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان ملاقات نموده است. وی در سخنرانی خود ضمن تأکید بر نقش زنان در صلح و کاهش کشمکش‌ها، گزارشی از اقدامات دولت در به‌کارگیری زنان در پست‌های مدیریتی ارائه می‌نماید.

مهم‌ترین نکته در این خصوص وابستگی سازمان WPL به نهادهای برانداز آمریکایی است که در ادامه توضیحاتی در این خصوص ارائه خواهد شد:

WPL، یک شبکهٔ ارتباطی سیاستمداران زن است که پیگیر افزایش تعداد و تأثیر زنان در جایگاه‌های رهبری سیاسی است. دفتر مرکزی این سازمان در ایسلند قرار دارد که در وبسایت این سازمان از آن به‌عنوان «قهرمان جهانی تساوی بین زنان و مردان» نام‌برده شده است. WPL از دو پویش girl۲leader و Leadership حمایت می‌کند.

در توضیح پویش girl۲leader آمده است: «زمانِ تغییر است. زمانی است برای دختران و زنان تا جهان را با مغزها و قلب‌ها رهبری کنند». این پویش در شعار خود آورده است: «ما می‌خواهیم دختران زیادی رهبر شوند». آن‌ها بر دختران به‌عنوان نسل بعدی رهبران تمرکز داشته و معتقدند «برای آنکه تغییر اتفاق بیفتد باید رهبران امروز را با دختران ـ نسل بعد رهبران ـ متصل شوند.»

 WPL در این پویش نیز پیگیر تحقق اهداف فمینیستی با محوریت رهبری دختران و پیاده‌سازی سند ۲۰۳۰ است. در همین راستا پویش مذکور خواستار تحقق اهداف «توانمندسازی زنان ـ اینکه حقوق بشر برای زنان و دختران یک واقعیت شود» و به نتیجه رساندن «تساوی جنسیتی تا سال ۲۰۳۰» است.

این پویش تحت حمایت قابل‌توجه رئیس‌جمهور دوره نهم جزیرهٔ مالت (خانم پریکا) بوده که در آن دوره ازدواج همجنسگرایان در این کشور توسط وی قانونی و توسط وی امضا شده است.

پویش Leadership

پویش Leadership یکی دیگر از برنامه‌های سازمان WPL است که به دنبال متعهد نمودن رئیس‌جمهورها و نخست وزیران مرد در کل جهان برای افزایش تعداد زنان در سیاست است.

حامیان و شرکای WPL

همان‌گونه که ذکر گردید این نهاد در چارچوب سیاست‌های فمینیستی و برابری جنسیتی فعال می‌کند، اما نکته قابل‌توجه دیگر نهادهای حامی و همکار WPL می‌باشند.

از جمله حامیان این سازمان می‌توان به مؤسسه ملی دموکراتیک NDI، مرتبط با حزب دموکرات آمریکا و مؤسسه بین‌المللی جمهوری خواهان IRI، مرتبط با حزب جمهوری‌خواه آمریکا اشاره نمود، این دو نهاد از زیرمجموعه‌های بنیاد برانداز آمریکایی اعانه ملی برای دموکراسی NED می‌باشند و همچنین تحت حمایت آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا USAID می‌باشند.

بنیاد NED، چهار سال پس از وقوع انقلاب اسلامی ایران توسط دولت ریگان با هدف تقویت مؤسسات دموکراتیک در کشورهای مختلف به‌عنوان یک سازمان غیردولتی تأسیس شد.

این مؤسسه برای پیاده‌سازی اهداف آمریکا به‌ویژه گسترش دموکراسی غربی در جهان تأسیس شده و در حقیقت ادامه دهنده فعالیت‌های سازمان سیا است و مهم‌ترین حامی و تأمین‌کننده بودجه این بنیاد، کنگره آمریکا است.

در گزارش وزارت اطلاعات پس از فتنه ۸۸، همکاری با بنیاد NED و زیرمجموعه‌های آن غیرقانونی اعلام شده است و در گزارش کمیسیون اصل ۹۰ نیز با اشاره به نقش این بنیاد در تلاش‌های براندازانه در ایران آمده است:

«۹۰ درصد بودجه این صندوق از کنگره آمریکا تأمین می‌شود. به اذعان بسیاری از تحلیل‌گران غربی نقش اصلی بنیاد NED در پروژه تلاش جهت انقلاب رنگین در ایران، در بعد سرمایه‌گذاری‌های مالی‌اش است.»

یکی دیگر از حامیان سازمان WPL و به‌ویژه پویش «رهبری دختران»، HOUSE DEMOCRACY PARTNERSHIP (HDP) است. این موسسه درزمینهٔ تأثیرگذاری بر نهادهای قانون‌گذاری بر مبنای اصول دموکراسی غربی فعالیت می‌کند. لازم به ذکر است این موسسه نیز تحت حمایت IRI، NDI و همچنین آژانس توسعه بین‌المللی امریکا (USAID) است.

در وب‌سایت این سازمان آمده است:

«رسالت آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا پیشبرد اهداف آمریکا و درعین‌حال ارتقای سطح زندگی در کشورهای درحال‌توسعه است.» بااین‌حال، این سازمان در عمل شاید به پیشبرد منافع آمریکا دست بزند؛ اما این کار را نه از طریق ارتقای سطح زندگی در کشورهای درحال‌توسعه، بلکه از طریق حمایت از فعالیت‌های گروه‌های مخالف دولت‌ها انجام می‌دهد.

سال ۹۸ را در با همه اتفاقات یکی از سخت‌ترین سال‌های تهاجم فرهنگی غرب و جریان‌های فمینیستی داخلی و خارجی در راستای تضعیف و تخریب فرهنگ و قوانین ایرانی در اسلامی مربوط به حوزه زنان بود، نکته جالب این بود که در این سال کارگزاران فمینیسم دولتی در مجلس شورای اسلامی و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و مشاوران متبوعه گوی سبقت را از فعالین فمینیستی مدنی داخلی و جریان فمینیستی خارجی ربوده بودند و با پیاده‌سازی و تدوین طرح‌ها، لوایح و ابلاغیه‌های فمینیستی ضربه بزرگی به کیان خانواده و زن ایرانی مسلمان وارد کردند که این اقدامات مستلزم پیگیری جدی و مستمر دستگاه‌های نظارتی و امنیتی در موضوع مهم و حساس زنان و خانواده است.

مشرق در روزهای آینده، گزارش‌های بیشتری درباره این موضوع منتشر خواهد کرد…