نقش آفرینی سیاسی زنان در انقلاب اسلامی

8 آذر 1398
شبکه ایران زنان؛  

نشست علمی “مشارکت سیاسی-اقتصادی زنان در انقلاب اسلامی” در دانشگاه المصطفی برگزار شد

به گزارش شبکه ایران زنان نشستی با عنوان مشارکت سیاسی- اجتماعی زنان در انقلاب اسلامی در روز چهارشنبه ۹۷/۱۱/۳ در جامعه المصطفی العالمیه با حضور خانمها ولی مراد، فعال حوزه زنان و مدیر سایت ایران زنان و ظهیری، مدیر فرهنگی حوزه های علمیه برگزار شد.
در این نشست که به مدت دو ساعت و با حضور تعدادی از شرکت کننندگان حاضر در سالن و بیش از یکصد شرکت کننده آنلاین برگزار شد، توران ولی مراد با اشاره به این مسأله که انقلاب اسلامی هویت زن مسلمان را احیا کرد و زنان را به صحنه سیاسی_اجتماعی کشاند، در پاسخ به این سوال که ” مشارکت سیاسی زنان در نظام جمهوری اسلامی ایران چگونه تبیین میشود؟” بیان کرد: ” ترجیح میدهم بجای “مشارکت سیاسی” از واژه “نقش آفرینی” استفاده کنم. وی افزود: “زنان در انقلاب اسلامی نقش آفرین بودند و این نقش در وجود فرزندان آنان نهادینه شد”.
مدیر شبکه ایران زنان در ادامه با تبیین هویت و جایگاه نقش آفرینی زنان در عرصه انقلاب و نظام جمهوری اسلامی به تبیین آسیبها و آفت هایی که در این چهار دهه از انقلاب، این هویت را دچار آسیب کرده پرداخته و بیان کرد: “زنان با انقلاب اسلامی به صحنه آمدند اما بعد از آن گویی دیگر نیازی به حضور آنان نیست کم کم به حاشیه رانده شدند و مسائل زنان جز با نگاه و هدف سیاسی نگریسته و دنبال نشد”.

دکتر ظهیری نیز با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی یک تحول و دگرگونی بزرگ ایجاد کرد که به دنیا هم سرایت کرد، انقلاب اسلامی را بعنوان احیاگر جنبش در نهضت بزرگ اسلامی معرفی کرد و با تاکید بر نقش آفرینی زنان در عرصه سیاسی و اجتماعی بر نقش مشارکتی آنان نیز صحه گذاشت. معاون فرهنگی حوزه های علمیه خواهران با تاکید بر شناخت اولویت ها و عمل بر اساس آنها در حوزه زنان، سیاست زدگی عمل بر طبق شاخص های توسعه غربی را از آفتها حوزه زنان برشمرد و بیان کرد: در حوزه مسائل زنان در نظام جمهوری اسلامی دو بحث باید مورد مداقه قرار گیرد: اول، تنویر اذهان عمومی؛ دوم،فرهنگ سازی.

در ادامه هر دو میهمان به نقد الگوی توسعه غربی پرداخته و خانم ولی مراد با این نظر که الگوی توسعه غربی بر مبنای اومانیستی است که در تضاد با نظام توحیدی است ،نگاه توسعه محور را به چالش کشیده و آنرا در تضاد با نظام ارزشی اسلامی معرفی کردند.
در پایان خانم ظهیری ، راه حل برون رفت از مشکلات و مسائل حوزه زنان را طراحی یک نگرش برخاسته از زبان وحی بیان کرد که نه نگاه شرقی دارد و نه غربی.

کارشناس مجری برنامه اردیبهشت توران ولی مراد نیز با اشاره به نقش پر رنگ متخصصین حوزه و دانشگاه، راه چاره را ورود این قشر تحصیلکرده، پژوهشگر و دغدغه مند در این حوزه عنوان کرد و با رد الگوی غربی-شرقی، به طراحی یک الگو که برخاسته از تضارب آرا متخصصین این حوزه است تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه نشست «مشارکت سیاسی-اقتصادی زنان در انقلاب اسلامی» را از سلسله نشست‌‌های «زنان در چهل‌ سالگی انقلاب اسلامی» با حضور «خانم ظهیری»، معاون فرهنگی حوزه‌‌های علمیه خواهران و «خانم ولی‌مراد»، مدیر شبکه ایران زنان برگزار کرد.
به گزارش خبرگزاری «حوزه»، خانم ولی‌‌مراد در نشست «مشارکت سیاسی، اقتصادی زنان در انقلاب اسلامی» که در دانشگاه مجازی جامعه المصطفی برگزار شد، با با بیان اینکه ترجیح‌ می‌دهم به جای «مشارکت سیاسی»، «نقش‌‌آفرینی» را به کار ببرم، تصریح کرد: در نگرش انقلاب، زنان نقش‌آفرین بودند و از سال ۱۳۴۲ در صحنه‌های انقلاب حضور می‌یافتند.

وی ادامه داد: در زمان انقلاب، حضور زنان نقش تعیین‌کننده داشت و معنا و مفهوم جدیدی به انقلاب می‌داد؛ پایه نقش‌آفرینی زنان، اسلام بود و اصلی‌ترین نقش انقلاب، احیای هویت مسلمان بوده است.

مدیر شبکه ایران زنان با اشاره به نقش مهم انقلاب در بازیابی هویت انسانی و احیای اسلام، اظهار داشت: لازم است براساس باورها، نگرش‌ها و واقعیت‌ها، وضع مطلوب را معلوم و برنامه‌ها را مشخص کنیم. باید از نگاه زنانه به موضوع توجه شود.

وی از فرق روحیه زنانه با نگرش مردان سخن به میان آورد و خاطرنشان ساخت: با نگاه انقلاب، تصویری از زن به صحنه آمد که نشان می‌دهد زن، عنصری تصمیم‌ساز است. زن انقلاب، برگرفته از الگوهای تاریخ اسلام، به این باورها رسیده است. با بررسی الگوهای متعالی اسلامی درمی‌یابیم که زنان فقط تأثیرگذار نبودند، بلکه تاریخ را شکل دادند و نقطه عطف تاریخ‌اند.

خانم ولی‌مراد با اشاره به نقش آفرینی حضرت فاطمه(س) و فرق آن با ایفای نقش مردان، از نگاه ارتجاعی و تبعیت بی‌چون و چرای زن در این نگاه سخن گفت و تصریح کرد: در جریان انقلاب، این نگاه خریدار ندارد.

وی افزود: نگاه دیگر، نگرش غربی است که همه چیز را مردواره می بیند و زن را با مدل مردانه می‌‌سنجد.

مدیر شبکه ایران زنان گفت: اگر بخواهیم جلو آسیب را بگیریم و حرکت درست داشته باشیم، باید وضع مطلوب را تعیین کنیم و همه دستگاه‌ها در آن مسیر حرکت نمایند. همچنین نباید اجازه دهیم که امکانات ملی در اختیار مسیرهای انحرافی قرار گیرد.

خانم ولی‌مراد با مردود دانستن نگاه ابزاری و سیاست‌بازی به زن، بیان نمود: طلاب، دانشگاهیان، متخصصان و کارشناسان، که برخورد سیاسی با مسئله زنان ندارند، باید مسئله را حل کنند و در این باره همفکری نمایند.

وی تصریح کرد: در هر موضوعی که بخواهیم وارد شویم، کارشناسان و صاحب‌نظران باید بررسی کنند شرایط و مدلمان را با توجه به شرایط زنان تعریف نماییم و در این زمینه، تسهیلات بدهیم و خانواده نیز امن و سالم شود. تأمین امنیت اقتصادی زنان هم از دیگر موضوعات مهم است.

خانم ولی‌مراد، در بخش دیگری از سخنانش، اظهار داشت: یکی از نقش‌های انقلاب، فراهم‌سازی فرصت برای کمال همگان بود. نظام جمهوری اسلامی وظیفه دارد فرصت‌های رشد را فراهم کند و برای زنان مسیر ویژه تعیین نماید.

وی با تأکید بر این که در حوزه زنان و خانواده باید اهداف مشخص شود، خاطرنشان ساخت: افزون بر این، لازم است برای آنان راهبرد تعیین و برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت مشخص گردد.

خانم ولی‌مراد گفت: مراکز علمی و دانشگاهی و نیز نخبگان موظف‌اند مدل نگرشی انقلاب را تعریف کنند و از بستر مدنی متقاضی عملیاتی‌سازی آن باشند.

در ادامه، خانم ظهیری انقلاب اسلامی را پدید‌آورنده دگرگونی بزرگ برشمرد که به دنیا سرایت کرد و آزادی‌خواهان با آن همراه شدند.

وی ادامه داد: یکی از این زمینه‌ها، تغییر و تحول در زمینه زن بود. این نگاه، برگرفته از نگاه پیامبر(ص) است؛ در روزگاری که تولد فرزند دختر، قیافه‌ها را در هم می‌کشید، پیامبر(ص) به دستان حضرت فاطمه(س) بوسه می‌زدند.

معاون فرهنگی حوزه‌‌های علمیه خواهران ادامه داد: این نگاه پس از رحلت پیامبر(ص) دچار تحول و ارتجاع شد و نتوانستیم نگاه کرامتی به زن را حفظ کنیم و نگاه عزلت و گوشه‌نشینی غلبه یافت.

وی نگاه امام(ره) و انقلاب را فراجنسیتی دانست و اظهار داشت: زنان شاخص صدر اسلام، تشکل داشتند و جمع‌گرا بودند؛ برای نمونه، حضرت معصومه(س) راوی بودند و نگاهشان را برای دیگران تبیین می‌کردند. زنان در دعوت مخفیانه پیامبر(ص) هم حضور داشتند و زنی همانند سمیه، تا پای جان بر سر عقیده‌اش ایستاد.

خانم ظهیری یکی از تحولات ناشی از انقلاب را ارتقای شاخص بصیرت و آگاهی‌ برشمرد و گفت: در انقلاب اسلامی، مهارت حضور زنان فراهم شد. پیش از انقلاب، جمعیت زنان تحصیل‌کرده باسواد سی درصد بود و اکنون، درصد حضور بانوان در آموزش عالی، بیش از پنجاه درصد است.

معاون فرهنگی حوزه‌‌های علمیه خواهران افزود: در این مسیر راهبردی، باید راهبری‌مان را به گونه‌ای تعیین کنیم که به الگوی پیشرفت واقعی دست یابیم. انقلاب اسلامی، زن را به اصالت‌های اصیل برگرفته از ریشه‌های دینی برگرداند.