مریم احمدیه در جوار حضرت حق آرام گرفت

6 آبان 1399
شبکه ایران زنان؛  

بسم الله الرحمن الرحیم
انالله و اناالیه راجعون
مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا
هنوز از درد از دست دادن خواهر گرامی خانم دکتر طوبی کرمانی قد راست نکرده بودیم که مطلع شدیم روح خداجوی خواهر گرامی، همکار قدیمی و دوست عزیزمان سرکار خانم دکتر مریم احمدیه پس از تحمل مدتها رنج از عوارض کرونا آسمانی شد.
او که سالها در شورای فرهنگی ـ اجتماعی زنان و خانواده به کارهای تحقیقاتی و پژوهشی می پرداخت همواره پشتوانه ای برای سیاستگذاری در حوزه زنان و خانواده بود.
انگیزه بی نظیر او در راه احقاق حقوق زنان و حمایت از خانواده و تحقیق در مبانی فقهی و حقوقی مسائل زنان و خانواده قابل تقدیر بود. اهتمام و دقت و کنکاش او در کشف معضلات و مسائل زنان و سپس جهت دهی تحقیقات سایر مراکز در راستای این نیازها مثال زدنی بود.
اینجانب درگذشت ناگهانی و زودهنگام این خواهر گرامی را به جامعه فرهیخته زنان، خانواده گرامی و دوستان و وابستگان ایشان و همکاران خودم در شورای فرهنگی ـ اجتماعی زنان و خانواده و شورای عالی انقلاب فرهنگی تسلیت عرض می کنم و برای روح بلند آن مرحومه از خداوند متعال طلب مغفرت می¬نمایم.

کبری خزعلی
رئیس شورای فرهنگی ـ اجتماعی زنان و خانواده

در پی درگذشت ناگهانی و تأسف برانگیز همکار ارجمندمان؛ سرکار خانم دکتر احمدیه، جناب آقای دکتر عاملی دبیر محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی پیام ذیل را خطاب به خانواده محترم ایشان صادر کردند.

انا لله و انا الیه راجعون
خانواده محترم احمدیه
در ایام فراگیری ویروس منحوس کرونا متاسفانه شاهد از دست رفتن یکی از بانوان فرهیخته و متدین در اثر ابتلای به این بیماری بودیم که فقدان ایشان به طور ویژه برای جامعه علمی و فرهنگی زنان کشور سخت و اندوهناک خواهد بود.
آن مرحومه عمر با برکت خود را در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی خاصه شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده و همچنین شورای تحول و ارتقای علوم انسانی صرف تحقیق و پژوهش کردند و در تدوین اسناد راهبردی کشور در حوزه فرهنگ و موضوعات مرتبط با زنان و خانواده تلاش وافر داشتند.
سرکار خانم دکتر احمدیه تالیفات و مقالات متعددی در حوزه حقوق زنان داشتند که آثار ارزشمند ایشان برای جامعه علمی کشور مفید و سودمند بوده است.
تواضع، حسن خلق و دغدغه مندی و کوشا بودن در فعالیت ها از ویژگی های بارز مرحومه دکتر احمدیه بودند که این فضایل نام ایشان را به عنوان یک بانوی فرهیخته متعهد مسلمان در جامعه علمی و فرهنگی بانوان کشور بلند آوازه کرده است.
ضمن عرض تسلیت درگذشت این بانوی فاضل، متعهد و فرهیخته و آرزوی صبر جمیل و اجر جزیل برای شما از خداوند متعال آرزوی حشر با سرور زنان عالم؛ حضرت فاطمه زهرا(س) و رحمت و مغفرت واسعه الهی را آرزومندم.
سعید رضا عاملی
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی

 

انا لله وانا الیه راجعون
خبر کوتاه است و دردناک.
روح خواهر مومنه، انقلابی، ولایتمدار، متواضع، متخلق به اخلاق اسلامی و سختکوش، خانم احمدیه شاد و با اهل بیت علیهم السلام محشور باد.
این خواهر عزیز و سفرکرده ما، سالیان سال با تلاش و دغدغه مندی در جهت امور مطالعاتی و پژوهشی و انجام امور کارشناسی درحوزه زنان و خانواده، خدمات ارزشمند و شایسته ای را ارائه داد.
امید که ذخیره آخرت و توشه راهش گردد.
این ضایعه را به جامعه زنان کشور بویژه به دوستان وهمکارانش در شورای فرهنگی اجتماعی زنان تسلیت عرض میکنیم.
حجازی

انا لله و انا الیه راجعون : خداوندا چگونه میتوانیم میل و رضای خودمان را برحکمت و مصلحت تو برای پرواز روح خداجوی دوست عزیزمان خانم دکتر مریم احمدیه مقدم داریم اما هجرت ناباورانه او برایمان اندوهبار و غم انگیز است به طوریکه حتی نتوانستیم با عیادتمان از این همکار و دوست عزیز و این خواهر مومن و عالمه که سالها در کنارش از فیض وجودش برخوردار بودیم اخرین دیدار را داشته باشیم گرچه از صدق دل و عمق جان برای سلامتیش و طول عمر کوتاهش دعا کردیم اما تو او را از این قفس تنگ دنیا ازاد و در فضای پر برکت ماه ربیع به او جاودانگی بخشیدی و در کنار سفره رحمت خودت متنعم ساختی .

ضمن عرض تسلیت به جامعه زنان و شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده محترمش ، از خداوند رحمان مسالت مینمایم که زحمات و تلاشهای بی شائبه او قرین قبر و قیامت او باشد و رنجهای متحمل شد ه او توشه اخرتش
بتول محتشمی

زاهره سادات میرجعفری نوشت:

یاران چه غریبانه
رفتند از این خانه
هم سوخته شمع جان
هم سوخته پروانه

مریم جان! چه ناباورانه و زود هنگام از میانمان پرکشیدی

پس از عمری مجاهدت و تلاش علمی خستگی ناپذیر در جوارحق آرام گرفتی….
حتی درآخرین لحظات عمر پربرکت خود هم دست از تلاش و مجاهدت علمی برنداشتی و در بیمارستان هم دغدغه تکمیل نتایج پژوهشهای فقهی خود را داشتی.
چه بگویم از عظمت روح و اندیشه های والای تو،
از دلسوزی ها و دغدغه هایت برای جامعه زنان …..

غم جانسوزی است اما، تسلیم تقدیر او باید بود…..
خبر درگذشت این بانوی عالمه فاضله، مجاهده
موجب تأسف و تألم خاطر همه دوستان و بانوان نخبگانی کشور گردید.

ضمن عرض تسلیت برای آن مرحومه مغفوره رحمت و آمرزش الهی و برای خانواده گرامیشان صبر جزیل مسئلت داریم

مصیبت بس بزرگی است فقدان این فاضله زاهده، بحق جامعه بانوان انقلابی عالمه فرهیخته ای را از دست داده که جبرانی برای آن میسر نیست. دوست پژوهشگر پرتلاش ما لحظه ای آرام وقرار نداشت. درد دین داشت و نظام و آرمانهای انقلاب، دغدغه پژوهش طلاب و پایان نامه های آنان و موضوعات فقهی حل نشده زنان. موضوعات فقهی زیادی را در زمینه مسائل زنان دسته بندی کرده بود که بدنبال شبکه سازی و شناسایی نخبگانی وتربیت نسلهای پس ازخود بود. بارها جهت این مهم با اساتید حوزه مکاتبه کرده بود و اعلام کرده بود داوطلبانه حاضر است این گنجینه غنی را در اختیار طلاب علاقمند قراردهد. بالغ بر ۱۶ مقاله علمی پژوهشی و چندین کتاب مرتبط با مسائل زنان ، نشوز، حسن معاشرت، حقوقی کردن اخلاق در خانواده داشت اما همیشه متواضع، فروتن و گم نام زیست و چون سرور زنان دوعالم گم نام پرکشید و سوالش بی جواب ماند. درآخرین روزهای عمرش گفت به حق جده ات برای آرامش قلبم دعاکن…. چه آرام گرفتی در جوار جده ام

انا لله و انا الیه راجعون
با نهایت تاسف و اندوه مطلع شدیم سرکار خانم دکتر مریم احمدیه دعوت حق را لبیک گفتند و در جوار رحمت حق آرمیدند.

ایشان صادقانه زیست ، صمیمانه روشنی بخشید و سبک بال از أفق ناسوت پرکشید .

صفات انسانی این خواهر مومن و متواضع و اخلاقی هرگز از یاد دوستانش محو نخواهد شد و آثار علمی و تحقیقاتی وی در حوزه زنان و خانواده باقی الصالحات زندگی اوست .

فقدان این خواهر عالمه را به جامعه فرهیخته و علمی و صاحب نظران حوزه زنان و خانواده تسلیت و تعزیت عرض می نمایم و از خدای متعال رحمت و غفران واسعه الهی برای ان مرحومه و صبر جزیل برای خانواده محترم و دوستان ایشان را مسیلت دارم
سیده فاطمه محبی
کارشناس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده

 

خدایإنَّابسم الله الرحمن الرحیم
درگذشت تاسف بار خانم دکتر احمدیه، عضو محترم کمیته علمی آموزش های ازدواج و خانواده کارگروه ملی ترویج ازدواج و کاهش طلاق و عضو محترم کارگروه مطالعات زنان و خانواده شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی را خدمت خانواده محترم آن بزرگوار، دوستان و همکاران محترم تسلیت عرض می کنم. فقدان این پژوهشگر سخت کوش، متعهد و انقلابی ثلمه ای بزرگ و جبران ناشدنی است. در طول سالها همکاری ایشان، تعبد، تعهد، سخت کوشی، انصاف، دفاع از حق و عدالت، مهر ورزی، تواضع و فروتنی، سرلوحه رفتار ایشان بود که بدون شک توشه آخرت این بانوی فاضله خواهد بود. خداوند ایشان را غرق دریای بیکران رحمت خویش فرماید و نیات پاک و اقدامات خالصانه او را به نیکوترین وجه پاداش دهد.
محمد اسحاقی
مشاور عالی دبیر در امور فرهنگی و رئیس کارگروه ملی ترویج ازدواج و کاهش طلاق
لله وإنّا الیه راجعون
خبر ارتحال عزیز از دست رفته سرکار خانم مریم احمدیه بسیار غم انگیز است وبه باور نمى گنجد چهره آرام وسر شار از عطوفتش از خاطرم محو نمى شود چه ساعتهای خوبی را در کنار آن عزیز گذراندم. روحش بلند وآرام باد. این ضایعه بر همراهان ایشان وبر خانواده شهید باهنر تسلیت باد.
اشرف بروجردی

من چطور صبر کنیم بر این فراق در حالیکه خواهری مومن مهربان خیر خواه را از دست دادم خانم احمدیه عزیزم آسمانی شد در روزی که به عشق مولایمان مهدی موعود عج برای ظهورش دعا میکردیم و ای خدا تو بدان امشب یکی از بندگان پاکت که دلش مالامال از عشق به تو بود تو را ملاقات می کند. بیش از هفت سال کار در کنار یکی از بهترین بندگانت آموختم آنچه می ماند تنها تو هستی و آنچه باید در این برهوت غنیمت شمرد زمان اندکی است که در اختیارمان است خواهر عزیزم چه روزهایی گذشت که دلت در تب وتاب دقایقی بود که مبادا بیهوده سپری شده باشد. و خدا می داند که با تمام وجودت از ثانیه های عمرت استفاده کردی. تمام اوقاتت را با وقت نمازت تنظیم میکردی و هرگز و هیچگاه از خودت راضی نبودی که گمشده ات رضایت خدا بود، تنها. چه بزرگوارانه از کنار بی مهری ها عبور کردی و چه خالصانه آنچه در توانت بود در راه اعتلای هویت زن مسلمان بکار گرفتی. و افسوس و هزاران افسوس که برنامه هایت برای کار گروه مطالعات زنان ناتمام ماند و من امشب با چشمی اشکبار دلتنگ تر از همیشه برایت می نویسم. سلام ما را در این ماه بهاری به جانمان پیامبر مهربانان برسان و نزد برترین زنان عالم حضرت صدیقه زهرا س دعایمان کن .ای خدای من آرامش و رحمتت را برایش فرو فرست هوایش را با مهربانی بی حد و اندازه ات داشته باش به خودت می سپارم ای مهربانتری.

رحمانیان

بسم الله الرحیم الغفور
درگذشت جانگداز و مظلومانه خانم دکتر احمدیه، عضو محترم کمیته علمی آموزش های ازدواج و خانواده کارگروه ملی ترویج ازدواج و کاهش طلاق را خدمت خانواده محترم آن بزرگوار ، دوستان و همکاران و اعضای محترم کمیته علمی و کارگروه ملی تسلیت عرض می کنم. فقدان این پژوهشگر سخت کوش، متعهد و انقلابی ثلمه ای بزرگ و جبران ناشدنی است. در طول ۲۲ سال همکاری با ایشان، تعبد، تعهد، سخت کوشی، انصاف و دفاع از حق و عدالت ، مهر و صفا، تواضع و فروتنی، خصائلی بود که در سرلوحه رفتار ایشان مشاهده شد. هرچند که متأسفانه قدر زحمات ایشان به خوبی شناخته نشد. بدون شک آن کس که توشه برداشت این بانوی فاضله بود. خداوند ایشان را  غریق دریای بیکران رحمت خویش فرماید و نیات پاک و اقدامات خالصانه او را  به نیکوترین وجه پاداش دهد.

دبیر کارگروه ملی ترویج ازدواج و کاهش طلاق

 

“میمش” ز مهر و “ر” رفاقت “ی” یگانه
تا “میم” آخر مرهم درد زمانه
“مریم” محبت، عشق، پاکی و صداقت
مریم مرامش احمدی، پیغمبرانه

آری قلم بردار و بنویس از نگاهش
از سیرت یزدانی و رخسار ماهش
بنویس یک بود و یکی ماند و یکی رفت
بنویس از ایمان و ثبات دین و راهش

بنویس خوش فکری و خوش قلبی سفر کرد
بنویس در دین سعی و جهد مستمر کرد
بنویس شاید بعد او خوبی بمیرد
بنویس عمر کوته اما پرثمر کرد

گل مریم من! خانم احمدیه عزیزم، دوست روزهای سخت و همدم مهربان و دلسوزم چگونه رفتنت را باور کنم وقتی تا ابد هستی و می مانی!

همیشه دوستت داریم
نزد خدا و ائمه اطهار سلام الله علیها آرامش و غفران و رحمت نصیبت مهربانوی دوست داشتنی!
تسلیت به خانواده نازنینشون و همه عزیزان

با احترام؛ فرناز زال زاده

انالله وانا الیه راجعون.
ضمن عرض تسلیت به خانواده محترم ،خواهران انقلابی، بویژه عزیزان شورای فرهنگی،اجتماعی زنان،برای همگی ارزوی صبر جمیل داریم.
باشنیدن خبر شوکه شدیم،روز قبل شنیدیم که الحمدلله عمل موفقیت آمیز بود …..
اشکهایمان جاری میشود،درحالیکه میدانیم،برگ از درخت نمیفتد،مگر به اذن تو.
ایشان واقعا جهادگر وعالمه بی ادعای چهل ساله درمباحث زنان وخانواده بودند.
خدای مهربان وحکیم،خودت ثلمه وخلا این افراد دلسوز ودغدغه مند ومسئولیت پذیرو ولایی وانقلابی راجبران کن.
انشالله خداوند این خواهر عزیزمان را بافاطمه زهرا(س) محشورفرماید.

“کانون فرهنگی بانو مجتهده امین”

Zahere Mirjafari:
گلچین روزگار عجب خوش سلیقه است می چیند آن گلی که به عالم نمونه است . مریم جان ….. ازتو گفتن و نوشتن آسان نیست. داغ نبودنت برام باور نکردنی و سخت است. داغ تو یادآور داغ فاطمه سجادی دوست درگذشته مطالعات زنانی ما هم بود…منتظر شنیدن صدای مهربان و آرامتم . هربارتماس می گرفتی شرمنده می شدم چرا من زودتر زنگ نزدم . با این همه کارعلمی، باز احوال پرس همه دوستان مطالعات زنانی بودی .

برای خودم می نویسم و امثال خودم که آنقدر گرفتار اشتغالات روزمره شده که برخی اتفاقات ساده پیش پاافتاده را توجهی نمی کنند، قدر دوستان با معرفت خود را نمی دانند و از تجربیات علمی شون استفاده نمی کنند. حتی اگر شیفته مال و مقام دنیوی نباشی و ارتقای علمی هدفت باشد باز باید بدانی کار و اشتغالات علمی همیشه هست و باید خیلی از آن ها رو نیمه تمام رها کنی و بروی …… اما معرفت و اخلاق نیکو همیشه ماندگار است.

مریم احمدیه یکی از بامعرفت ترین، متواضع ترین و مخلص ترین افرادی بود که درزندگی دیدم . دغدغه اش برای حل مشکلات زنان طوری بود که فکر می کردی سالها تجربه زندگی مشترک داشته، از دردها و بی مهری هایی میگفت که این روزها بانوان انقلابی با آن درگیرند،

از تلاشهای علمی می گفت که نادیده گرفته می شد و از نگاههای مردسالارانه حاکم بر جامعه علمی و حوزوی، از عدم شبکه سازی و وفاق علمی،حوزوی در مسائل زنان گله داشت که تنها راه حل مقابله با جریانهای انحرافی زنان است .

درد را از هرطرف که بخوانی درد است ..

امروز این عزیز غریبانه به خاک سپرده می شود و ما حتی پس از مرگش هم نمیتوانیم معرفت های او را با حضور در مراسم تشییعش جبران کنیم.

با خوندن فاتحه ای اورا بدرقه کنیم . …. رحم الله من قرا فاتحه مع الصلوات
میرجعفری