تلاش برای افزایش حمایت‌ها از زنان سرپرست خانوار در برنامه هفتم توسعه و بودجه ۱۴۰۰

18 آبان 1399
شبکه ایران زنان؛  
در نشست فراکسیون زنان مجلس مطرح شد
در نشست فراکسیون زنان مجلس که به منظور بررسی چالش‌ها، موانع و راهبردها برای حمایت از زنان سرپرست خانوار برگزار شد بر ضرورت افزایش حمایت‌ها از این قشر زنان در برنامه هفتم توسعه و بودجه ۱۴۰۰ تاکید شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت؛ نشست فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی ( شنبه، ۱۰ آبان ماه ) با حضور مسئولانی از وزارت کشور، بهزیستی، کمیته امداد، معاونت زنان ریاست جمهوری، سازمان برنامه و بودجه، مرکز پژوهش های مجلس و موسسه توسعه حقوق فقرزدایی، به منظور بررسی چالش‌ها، موانع و راهبردها برای بحث حمایت از زنان سرپرست خانوار در مجلس برگزار شد.
فاطمه قاسم پور رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در این نشست با یادآوری اینکه در شرف تدوین برنامه هفتم توسعه و بودجه ۱۴۰۰ هستیم، گفت: به دنبال این بودیم که در این نشست همدلانه، چالش ها و مشکلات حوزه زنان سرپرست خانوار را از طریق دستگاه های مربوطه بررسی کنیم و در بحث برنامه ریزی کلان و قانونگذاری و سیاست گذاری مورد توجه قرار دهیم.
رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی یادآور شد: با دو رویکرد چالش ها، موانع و مدیریت ساماندهی و همچنین ارائه راهبردها موضوع را دنبال خواهیم کرد تا بتوان موارد طرح شده را در بودجه سنواتی و برنامه هفتم توسعه مورد توجه قرار داد.
وی با بیان اینکه به دلیل خوداظهاری بودن سیستم ممکن است زن بدسرپرست خود را سرپرست خانوار معرفی نکرده باشد خطاب به مسئولان مربوطه، گفت: این موضوع ممکن است اطلاعات را متفاوت کند، آیا تدبیری در این رابطه اندیشیده شده است.
رئیس فراکسیون زنان مجلس با بیان اینکه برنامه جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار دو مشکل عمده دارد، افزود: مشخص نیست که نقطه عزیمت و هدف کجا قرار دارد و مهم ترین مشکل مشخص نبودن متولی واحد است البته نبود قانون جامع هم مشکل دیگری است و باید قانون جامعی داشته باشیم و تنقیح قوانین هم باید در دستورکار قرار گیرد؛ قانون جامع می تواند مانند بند ت ماده ۸۰ برنامه ششم توسعه یک ماده واحده باشد.
وی ادامه داد: وقتی تنقیح قوانین و تصویب قانون جامع مورد توجه قرار گیرد تعیین متولی واحد هم مورد توجه قرار خواهد گرفت البته دستگاه های زیادی این موضوع را مدیریت می کنند اما به جایی پاسخگو نیستند و تقسیم کار ملی انجام شده که از حیث آسیب های اجتماعی بهزیستی و از حیث توانمندسازی معاونت زنان ریاست جمهوری مسئول کار شدند و در واقع دو متولی در دولت وجود دارد و اگر این موارد را حل نکنیم مشکلات به قوت خود باقی خواهند بود.
ایجاد یکپارچگی میان دستگاه‌های حمایتی مهمترین راهکار حمایت از زنان سرپرست خانوار
معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی مهم ترین راهکار حمایت از زنان سرپرست خانوار را ایجاد یکپارچگی میان دستگاه های حمایتی دانست و افزود: نوع حمایت ها با منطق واحد تصمیم گیری صورت نمی گیرد و امیدوار هستیم موضوع یکپارچگی میان نهادهای حمایتی که در کمیسیون اجتماعی مورد بحث است با ایجاد پنجره واحد خدماتی- حمایتی حل و فصل شود.

میدری با بیان اینکه سیاست های دنبال شده دولت در حوزه رفاه را ارزیابی می کنیم، گفت: همچنین در حال ارزیابی سیاست های حوزه زنان سرپرست خانوار هستیم؛ ۵۰ درصد شاغلان دولت زن هستند اما در بخش خصوصی تنها ۱۰ درصد مشغول هستند و یعنی از ۱۰ میلیون بیمه شده تنها یک میلیون زن هستند و این موضوع به دلیل سیاست های طراحی شده در کشور است به عنوان مثال مرخصی زایمان و کاهش ساعت کار برای شیردهی تنها در بخش دولتی اجرا می شود زیرا بخش خصوصی بر این باور است که هزینه استخدام افزایش می یابد بنابراین استخدام زنان به صورت رسمی کاهش یافته است.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: براساس بند ت ماده ۸۰ قانون برنامه ششم توسعه حمایت از زنان سرپرست خانوار بر توانمندسازی آن ها از مهم ترین اولویت های دولت بوده و برهمین اساس برنامه اقدام و عمل تدوین شده و ۵ کمیته ذیل آن قرار گرفته اند.
وی با بیان اینکه بیش از ۶ میلیون نفر از جمعیت کشور تحت تکفل زنان سرپرست خانوار هستند، افزود: بیش از حداقل ۶۰ درصد زنان خانوار در ایران در گروه سنی بالای ۵۰ سال قرار دارند و این به معنای سالمند شدن جمعیت بوده که نیازمند برنامه ریزی خاصی است.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ۴۴ درصد خانوارهای تکف نفره زن سرپرست هستند، گفت: ۶۷٫۸۱۸ درصد از زنان سرپرست خانوار معلول هستند و از هر دو زن سرپرست خانوار معلول یک زن بالای ۵۰ سال سن دارد.

میدری با بیان اینکه به ۴۴ درصد زنان سرپرست خانوار مستمری پرداخت می شود، گفت: در سال ۹۷ در مناطق شهری ۳۳٫۴ درصد خانوارها درگیر فقر بودند که ۲٫۷ درصد برابر خانوارهای دارای سرپرست مرد در این مناطق است.
مرضیه سلمانی عضو موسسه توسعه حقوق فقرزدایی که با همکاری مرکز تحقیقات اسلامی مجلس پروژه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار را مورد بررسی قرار داده است، گفت: توانمندسازی از بعد فقر بسیار اهمیت دارد و ۲ رویکرد در رفع فقر یعنی حمایتی و توانمندسازی موثر است، تعریف ما از زنان سرپرست خانوار متفاوت است و برای ارائه راهکارها باید برنامه و قوانین را برای رفع نقاط ضعف شناسایی کنیم تا بتوانیم راهکارهای مناسب را ارائه کنیم.
وی در تشریح عناوین تحقیق گفت: قوانین دارای بعد حمایت بیمه ای و آسیب شناسی کلی قوانین حامی بانوان سرپرست خانوار را بررسی کردیم و تشتت و پراکندگی بسیار بالا در قوانین، عدم وجود یک قانون جامع در حوزه حمایت از بانوان که بتواند ایرادات موارد قبلی را در آن مرتفع کرد، عدم هماهنگی در اجرای قوانین و افزایش هزینه های اجرا و نظارت، بی اعتمادی افراد تحت حمایت این قوانین به جهت بلااجرا ماندن برخی از قوانین، غفلت از برخی حمایت ها و برنامه ها برای کمک به ارتقاء قابلیت های بانوان سرپرست خانوار، محور قرار گرفتن خانواده در قوانین، فرهنگ سازی و تقویت تعاملات اخلاقی در مورد خانواده ها، ارتقاء معیشت و اقتصاد خانواده ها با توانمندسازی و سازمان دهی نظام مشاوره ای از جمله موارد مورد بحث است.
سلمانی با اشاره به راهکارهای حمایت از زنان سرپرست خانوار یادآور شد: تدوین قانون جامع حامی بانوان، تنقیح قوانین و اصلاح قوانین ضعیف و مورد ایراد، تعیین قوانین ناسخ و منسوخ، خروج اصول قانون اساسی از جمله زمینه های مساعد برای رشد شخصیت زن و احیای حقوق مادی و معنوی، توجه به ابعاد فرهنگی و اجتماعی، حمایت از بانوان شاغل به شیوه های قانونی از جمله تشویق کارفرمایان به استخدام زنان سرپرست خانوار، حمایت و تسهیل ازدواج مجدد از طریق وضع قوانین از جمله راهکارهای حمایت از زنان سرپرست خانوار است.
وی یادآور شد: عدم توجه به بانوانی که به همراه همسرشان کمک خرج زندگی هستند، ارائه تعریف دقیق از سن تجرد قطعی و معیارهای تشخیص آن در شهرهای مختلف و ضرورت توجه به توانمندسازی تمامی اعضای خانواده تحت سرپرستی زن سرپرست خانوار، کمرنگ بودن نقش سازمان های مردم نهاد در توانمندسازی زنان و خانواده هایشان، مدنظر قرار ندادن مسائل بومی و ویژگی های قومی در توانمندسازی زنان و عدم توجه به امکانات مطبوعات و رسانه ها در اطلاع رسانی و آگاه سازی عمومی از جملات مشکلات موجود است و همچنین تعیین نهاد نظارتی معین و دارای قدرت اجرایی آسیب شناسی باید مورد توجه قرار گیرد.
سلمانی با یادآوری اینکه نظام جامع اطلاعاتی در مورد زنان سرپرست خانوار وجود ندارد و تنها از خوداظهاری استفاده می شود، تصریح کرد: عدم استفاده از ظرفیت کارشناسان مجرب حقوقی در رشته های مختلف و مشاوران مشخص روانشناسی در امور تربیتی و خانوادگی از جمله مشکلات موجود در مسیر توانمندسازی زنان سرپرست خانوار است.

وی در تشریح راهکارهایی برای مقابله با مشکلات زنان سرپرست خانوار، یادآور شد: تصویب طرح مذکور در مجلس و تعیین ضمانت اجرایی قانونی قوی، تعیین نهاد ناظر بر ردیف بودجه مستقل برای طرح، تصویب قانون جامع توانمندسازی بانوان سرپرست خانوار به جای تصویب یک بند از ماده برنامه های توسعه که موقتی و کوتاه مدت هستند و ایجاد تاسیس تعاونی های بانوان از جمله راهکارهای موثر برای بهبود وضعیت زنان سرپرست خانوار است.

حبیب الله مسعودی فرید معاون سازمان بهزیستی با بیان اینکه موضوع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار از جمله موضوعات مهم است، گفت: اگر به دنبال نگاه جامع تر هستیم باید برنامه کلی داشته باشیم البته این برنامه باید برای توانمندسازی تمامی آحاد جامعه مورد توجه قرار گیرد.
وی با یادآوری اینکه از سال ۹۰ تا ۹۵ سالانه ۱۲۰ هزار نفر به تعداد زنان سرپرست خانوار اضافه شده است، گفت: موضوع توانمندسازی زنان از کارهای اساسی و زیربنایی کشور است که باید دنبال شود.
مسعودی فرید با اشاره به بحث کمبود نگاه های پیشگیرانه تصریح کرد: زنان سرپرست خانوار به ۴ گروه یعنی ناشی از فوت همسر، طلاق، اعتیاد یا معلولیت یا طرح منزل و همچنین دختران خودسرپرست تقسیم می شوند؛ ۷۱ درصد زنان سرپرست خانوار ناشی از فوت همسر است و علت فوت بیماری های قلبی و عروقی، سوانح رانندگی و سرطان ها است که اگر در این رابطه اقدامات پیشگیرانه انجام شود شاهد کاهش زنان سرپرست خانوار خواهیم بود.
وی یادآور شد: اگر شاهد باشیم که سالانه ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار خانواده زن سرپرست خانوار ایجاد شود و ما باید در این رابطه اقدامات پیشگیرانه را انجام دهیم؛ سن همسران فوت شده ناشی از بیماری های قلبی و عروقی ۵۰ تا ۵۶ سال است و اگر بتوانیم آن را به تعویق بیاندازیم به خانواده ها کمک زیادی خواهیم کرد.
معاون سازمان بهزیستی با انتقاد از نبود رویکرد تامین اجتماعی فراگیر، گفت: ۷ میلیون شغل  از ۲۲ میلیون شغل غیررسمی هستند که در دوران کرونا دچار آسیب شدند و چون بیمه تامین اجتماعی ندارند بار آن ها بر دوش دولت است.
سرپرستی ۱۲٫۷ درصد از کل خانوار برعهده زنان است
زهرا نظری مدیرکل فرهنگی اجتماعی زنان خانواده ریاست جمهوری با بیان اینکه سرپرستی ۱۲٫۷ درصد از کل خانوار برعهده زنان است، گفت: معاونت بحث توانمندسازی را از سال ۹۳ شروع و تفاهم نامه ای را امضا کردیم، ۶ هزار زن سرپرست خانوار در شهر ری به صورت پایلوت حمایت شدند، کارهای مشاوره ای و مهارت های فنی و حرفه ای مجموعه اقدامات برای شهر ری بوده و مقدمات تدوین برنامه اقدام و عمل را در دستور کار قرار دادیم و سازمان بهزیستی به عنوان متولی تدوین برنامه توانمندسازی زنان انتخاب شد.
وی ادامه داد: کمیته هایی را مانند کمیته اشتغال، حقوقی، سلامت، فناوری اطلاعات، مساعدت و بیمه ها و امور اجتماعی و فرهنگی را تشکیل دادیم و دستگاه های مسئول را مشخص کردیم. طرح توانمندسازی در قالب برنامه اقدام و عمل و بررسی آن در ۱۰ جلسه با حضور نمایندگان دستگاه های متولی و همکار با بهره گیری از یافته های پژوهشی انجام شد و ارائه برنامه نهایی در قالب ۷ راهبرد، ۱۹ برنامه و ۴۷ اقدام به کمیسیون اصلی انجام و در کمیسیون بررسی و دو پیشنهاد به دولت ارائه شد.
نظری با اشاره به نبود منابع اعتباری برای دستگاه‌ها گفت: معاونت منابع اعتباری چندانی ندارد.
مدیرکل فرهنگی اجتماعی زنان خانواده ریاست جمهوری بر ضرورت تکمیل اطلاعات پنجره واحد تاکید کرد و گفت: تامین منابع مالی اجرای برنامه اقدام و عمل و رفع چالش های پیش رو از جمله پیشنهادات ما است که تقاضا داریم مورد توجه قرار گیرد.
زهرا شیخی نماینده مردم اصفهان در مجلس با انتقاد از اینکه در رابطه با حمایت از زنان سرپرست خانوار در میدان عمل شاهد اقدامات چندانی نیستیم، گفت: نبود متولی برای زنان سرپرست خانوار از جمله مشکلات است و اگر نیاز به ورود ما برای افزایش سرعت کار است ورود خواهیم کرد.

وی با تاکید بر ضرورت حمایت از زنان سرپرست خانوار خطاب به مسئولان مربوطه، گفت: چه دستگاهی قرار است مشکلات این زنان را حل کند؟

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ما نمایندگان مجلس از هرگونه اقدامی برای بهبود وضعیت زنان سرپرست خانوار حمایت می کنیم، البته نیاز است تنها به بحث مالی نگاه نکنیم و مهمترین راهکار تعیین متولی واحد است.
مجلس باید به سمت لایحه محوری پیش برود
سارا فلاحی سخنگوی فراکسیون زنان یادآور شد: ما در این رابطه مشکلات اساسی و ساختاری داریم. مجلس باید به سمت لایحه محوری پیش برود و باید در مورد زنان سرپرست خانوار جدی تر عمل کرد. متاسفانه اینگونه زنان متولی ندارند و کسی صاحب جمعیتی که در معرض آسیب های اجتماعی قرار دارند، نیست  و در حالی که باید از بحران های پیش رو پیشگیری و جلوگیری کنیم اما متاسفانه کارآمد نیستیم و مراکز متعدد قدرت باعث می‌شود سریعتر تصمیم نگیریم و دستگاه‌های موازی کاری می‌کنند. باید به دنبال تصویب قوانین موثر باشیم و یکی از مشکلات نبود قوانین مناسب و بی توجهی نسبت به اجرای آنهاست.
فلاحی یادآور شد: زنان سرپرست خانوار بیش از ۱۲ درصد جمعیت کشور را به خود اختصاص داده اند، اما متاسفانه نتوانسته ایم امکانات و منابع را به درستی مشخص کنیم. استان ایلام دارای بیش از ۳۲ هزار زن سرپرست خانوار است که در معرض آسیب های اجتماعی هستند و متاسفانه نگاه تمامی دولت ها به زنان درست نبوده و باید اصلاح شود؛ نباید در دفاع از زنان کار تبلیغاتی و شعاری انجام دهیم و باید برنامه مناسب عملیاتی را برای حمایت از آنها داشته باشیم.
پروین صالحی مبارکه نیز با انتقاد از اینکه زنان سرپرست خانوار با توجه به واقعیت های جامعه در حال تبدیل به معضل در کشور هستند، گفت: باید به مسائل واقعی نگاه کرد، متاسفانه زنان در فاصله میان وقوع تا صدور طلاق سرپناهی در بهزیستی و مراکز دیگر ندارند و امکانات به صورت حداقلی به زنان ارائه می شود.
وی ادامه داد: این نشست ها باید بازدهی خوبی داشته باشد و به نتیجه عملیاتی برسیم تا بتوانیم راهکارهای مناسب را پیدا کنیم.
شیوا قاسمی پور عضو فراکسیون زنان مجلس خطاب به مسئولان مربوطه با بیان اینکه چه برنامه ها و اقداماتی برای حمایت از زنان سرپرست خانوار دارای فرزند معلول در دستور کار دارید، گفت: متاسفانه خانه امنی برای زنانی که درگیر موضوع طلاق هستند، وجود ندارد و اقدامات حمایتی برای زنان سرپرست خانوار دارای فرزند معلول مناسب نبوده و مبلغی که بهزیستی کمک می کند، کفاف پول داروی فرزندان آنها نیز نمی شود.
وی ادامه داد: مردم به طور مداوم به ما مراجعه می کنند و نمایندگان بیش از سایر مسئولان با مردم در تعامل هستند و مشکلات را به ما می گویند در این رابطه نیاز است دستگاه ها حمایت مناسبی را از زنان سرپرست خانوار داشته باشند.
فاطمه رحمانی نماینده مردم مشهد در مجلس نیز با اشاره به تلاش دستگاه‌ها برای حمایت از زنان سرپرست خانوار، گفت: معاونت امور زنان و خانواده متولی حوزه زنان است و مشکلات زنان سرپرست خانوار هم در این دستگاه پیگیری می‌شود و توقع و انتظار داریم حمایت ها به درستی انجام شود البته متاسفانه جایگاه موضوعات اصلی و فرعی تغییر کرده و موضوعات اصلی به حاشیه رفته است و این به هیچ وجه پسندیده نیست.
نایب رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی افزود: بند ت ماده ۸۰ برنامه ششم توسعه به عنوان فرصتی برای معاونت زنان خانواده به منظور توانمندسازی زنان سرپرست خانوار محسوب می شد که بهتر بود به عنوان فرصت از آن استفاده بهینه می کرد اما متاسفانه دو سال طول کشید که دولت به این نتیجه برسد که لایحه ارائه کند؛ مجلس می خواهد کمک کند و بر اساس پیشنهادات و درخواست ها بودجه تخصیص دهد بنابراین عمده مساله این است که به مسائل حاشیه ای و فرعی بیشتر توجه می شود.
مجید ملکشاهی مدیرکل حمایت اجتماعی کمیته امداد امام خمینی (ره) با بیان اینکه توقعات و چالش‌ها را باید مورد تاکید قرار دهیم، گفت: ما در حوزه عملیاتی و اجرایی و تداوم سازمان ها و مجموعه هایی مانند مجلس هستیم و در واقع بازوی عملیاتی نظام هستیم و با تعامل و تفکر بیشتر می توان بسیاری از مسائل مطرح شده در نشست را حل و فصل کرد.
مدیرکل حمایت اجتماعی کمیته امداد افزود:  در حال حاضر وضعیت اقتصادی متلاطم است و شاهد هستیم که جامعه از لحاظ اقتصادی آسیب پذیر تر می شود در حال حاضر حدود ۵۰۰ هزار نفر پشت نوبتی داریم و طی یک سال ونیم گذشته ۶۰۰ هزار خانوار در قالب تبصره ۱۴ به جامعه مددجویان اضافه شده اند و در حال حاضر ۲ میلیون و ۲۰۰ نفر تحت پوشش هستند در حالی که در دو سال گذشته یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر نفر بودند؛ حوزه های عملیاتی و اجرایی به ویژه کمیته امداد و سازمان بهزیستی در تلاش هستند که بتوانند در درصدی از هجمه وارد شده اجتماعی دخالت کنند و نقش ایفا کنند؛ با توجه به شرایط ایجاد شده بودجه مولفه مهمی است که در بسیاری از زمینه ها نتوانستیم به درستی پاسخگو باشیم.
زن سرپرست خانوار در مسئله توانمندسازی مطرح نشده
وی ادامه داد: زن سرپرست خانوار در مسئله توانمندسازی مطرح نشده؛ نظام ما خانواده محور است و تاکید بر توجه به خانواده است. یکی از ملاک ها در کمیته امداد به عنوان ملاک توانمندسازی و برنامه، بازگشت زن سرپرست خانوار به وضعیت خانواده قبلی است یا ازدواج مجدد است که امکاناتی را در این رابطه تدارک دیدیم.
ملکشاهی یادآور شد: در قالب بند ت ماده ۸۰ صورت گرفته همه همکاری کردیم و جلسات و ساعت های متمادی وقت گذاشته می شد اما سازمان ها همکاری نمی کردند و افرادی که می فرستادند اثرگذاری و همسویی لازم را نداشتند و سازمان برنامه و بودجه بسیاری از موانع بودجه ای را مانع ایجاد می کرد؛ این کار پایان مطلوب نیست بلکه شروع است نواقص وجود دارد و این به دلیل این است که افراد به وظیفه خود درست عمل نمی کردند و به طور قطع با برگزاری دو جلسه این مشکلات رفع خواهند شد؛ در حال حاضر ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر پوشش بهزیستی کمیته امداد هستند که جمعیتی بالغ بر ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر می شود و از این تعداد یک میلیون و ۲۵۰ هزار زن سرپرست خانوار هستند؛ همپوشانی میان ما و بهزیستی به صفر رسیده است و جامعه هدف مشترک نداریم.
وی ادامه داد: ۱۲۰ خدمت به جامعه هدف مددجویی ارائه می شود البته بر اساس شرایط خانواده صورت می گیرد و در طی دوره ریاست آقای فتاح عمق خدمات اجتماعی را گسترش دادیم و در زمان فعالیت آقای بختیاری هم نه تنها تداوم دارند بلکه افزایش هم یافته اند البته با تورم اقساط معوقه روبرو هستیم و رویکرد توانمندسازی تنها اقتصادی نیست اما رویکرد اصلی اقتصادی است؛ زن سرپرست خانوار ماندن یک ارزش نیست بلکه باید به کانون خانواده بازگردند و بحث سهام عدالت را برای خانواده ها احیا کردیم و بسته های حمایتی با کمک وزارت تعاون برای ارائه به زنان سرپرست خانوار تهیه شده است.
محبوبی، معاون آسیب های اجتماعی سازمان امور اجتماعی وزارت کشور در ادامه گفت: جمعیت زنان سرپرست خانوار در سال ۹۰، دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بود و برآورد ما بر اساس سناریوهای بدبینانه این بود که در سال ۹۵ به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر برسد اما بر اساس سرشماری سال ۹۵، تعداد زنان سرپرست خانوار نزدیک به سه میلیون و ۲۰۰ هزار رسیده است این موضوع در مجموعه اولویت های اجتماعی به عنوان اولویت دیده شد و تمهیداتی اتخاذ شد و در ادامه ضمن اینکه در کنار دستگاه های اصلی حمایتی در جهت ایفای نقش در قانون از محل منابع برای آسیب های اجتماعی از اقدامات نمونه ای هم حمایت کردیم.
محبوبی خطاب به نمایندگان با بیان اینکه شما از نزدیک در جریان مشکلات مردم قرار دارید، گفت: یکی از معیارها در حوزه آسیب های اجتماعی شیوع مساله است و باید برای افزایش تعداد زنان سرپرست خانوار هم اقدامات اساسی انجام دهیم؛ اگر بخواهیم با نگاه مجلس به این موضوع نگاه کنیم حتما باید در مورد کاهش تلفات ناشی از رانندگی چاره اندیشی کنیم زیرا منجر به کاهش جامعه هدف می شود
عوض پور، رئیس اداره فنی و سلامت رفاه اجتماعی سازمان برنامه و بودجه در این نشست گفت: ما هیچ مشکلی در قبال حمایت از زنان سرپرست خانوار نداریم و هر جا که برنامه زنان سرپرستی خانوار البته بجز بحث مستمری نیاز به تقویت دارد ما حاضریم کمک کنیم و طی روزهای اخیر هم ۳۰۰ هزار میلیارد تومان بابت بیمه اجتماعی زنان سرپرست خانوار پرداخت کردیم و از این حیث مشکلی نداریم.
عوض پور افزود: در آستانه تدوین برنامه هفتم توسعه و بستن لایحه بودجه ۱۴۰۰ قرار داریم و نیاز است به حوزه زنان سرپرست خانوار جدی تر ورود شود؛ باید قوی و جدی وارد شوید تا اعتبار ردیف تقویت شود.
وی ادامه داد: ما حمایت های لازم را خواهیم داشت و باید از ظرفیت برنامه هفتم استفاده کنید و هر میزان که می توانید از مجلس مجوزهای لازم را اخذ کنید./
پایان پیام