نقش مادران ائمه هدی (علیهم السلام) در جامعه پردازی شیعی/۱

12 بهمن 1399
شبکه ایران زنان؛  

📎 یادداشت ۱

⬅️ مادران ائمه علیهم السلام از جمله بانوانی به شمار می روند که نقش آفرینی برجسته ای در جامعه پردازی شیعه داشته اند اما به علل مختلف کمتر از این دریچه به نقش این بانوان، در سیره پژوهی و تاریخ پژوهی پرداخته شده است و بعضا در مواردی اصلا مورد توجه نبوده اند که منجر به جامعه شناسی تاریخی ناقص در حوزه مسائل مربوط به زنان گردیده است. همچنین از آنجا که استفاده از اندیشه ائمه اطهار (ع) لازمه هدایت جامعه است، می بایست با الهام گرفتن و الگو گرفتن از سیره رفتاری و عملی اهل بیت (ع) زمینه ارتقای رفتاری و معنوی جامعه را فراهم نمود. توجه به ابعاد نقلی و رفتاری امامان شیعه(ع) می تواند کمک شایانی در حل مسائل امروز زنان مبتنی بر گفتمان انقلاب اسلامی که منجر به تمدن نوین اسلامی گردد، داشته باشد.

🌱 مادران ائمه اطهار به دلیل آنکه میزبان و مربی مردان الهی و پیشوایان دینی و سیاسی بوده اند، در میان دیگر زنان از اهمیت بیشتری برخوردارند و بررسی و شناخت زندگی آنها می تواند در تبیین مباحث زنان راهگشا باشد.

🔹 در خصوص شان و جایگاه این بانوان، در زیازت اربعین می خوانیم: اَشْهَدُ اَنَّکَ کُنْتَ نوراً فی‏ الأصلاب الشّامخه و الأرحام المطهّره… ؛ رحم هایی که نور درخشان ائمّه هدی صلوات الله علیهم اجمعین را برای مدّتی در خود به امانت داشته و مادرانی که خدای متعال شیر گوارا را برای آن حضرات در وجود ایشان قرار داده، همگی پاک و طاهر بوده اند و بدین جهت این افتخار بزرگ شامل حال ایشان گردیده است.

🔼 مادران ائمه اثنی‌عشری در این زمینه، بهترین الگوی عملی برای شایستگی و بایستگی حضور اجتماعی-سیاسی زنان شیعه هستند هر چند می بایست در نظر داشت؛ جو حاکم در زمان ائمه معصوم علیه سلام، اختناق و فشارهای موجود، عرصه را برای حضور سیاسی خود امام معصوم چنان تنگ می نمود که مجبور می شدند به تقیه روی آوردند و یا برای حفظ اصل اسلام و نظام اسلامی، از آشکار نمودن فعالیت های سیاسی، دست بردارند. در چنین شرایطی استتار فعالیت همسران ایشان از اهمیت بیشتری بر خوردار می باشد.

🌱 با نگاهی به زندگانی مادران (ائمه علیهم السلام) می توان گفت؛ از میان این بزرگواران، حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) همچون خورشیدی درخشان در راس این حرکت قرار گرفته و می درخشند و در پرتو حرکت ایشان بقیه مادران ائمه (علیهم السلام) همچون امّ فَروَه، حمیده، حُدَیث، نرجس و… نقش آفرینی می نمایند.

✨ به حول و قوه الهی سعی می گردد در طی سلسله یادداشت هایی به تشریح و تبیین نقش های خانوادگی، سیاسی و اجتماعی هر یک از این بانوان پر افتخار پرداخته شود.
ادامه دارد…

#مادران_ائمه

#بانو_نگار_رسانه_بانوان_انقلاب_اسلامی
✍ زهرا عباسپور
https://eitaa.com/Banounegar
@Banounegar

نقش مادران ائمه هدی (علیهم السلام) در جامعه پردازی شیعه/ ۲

نقش مادران ائمه هدی (علیهم السلام) در جامعه پردازی شیعی/ ۳