زنان، انتخابات و ارتقای دغدغه‌ها/ ۱

25 خرداد 1400
شبکه ایران زنان؛  

📍میان هیاهوهای انتخاباتی برای جلب اعتماد آحاد جوان و پرشور جامعه، به ویژه دختران ایران زمین، نیازهای واقعی و حقیقی زنان است که نادیده گرفته می شود و بازندگان اصلی این میدان همچنان بانوان خواهند بود. همان نیمه ی فعال و هوشیار و سازنده و همیشه همراه جامعه که قرار است زمینه ساز تمدن نوین اسلامی باشد.
البته پیش‌بینی می‌شد برخی عزیزان کاندیدا به جای ارائه‌ برنامه و متد کاری منطبق بر رسالت حقیقی خویش در میدان کار و عمل، به شعارهای پوپولیستی و عوام فریبانه روی بیاورند تا نظرها را  از حقایق به وقایع جلب نموده تا بجای حضور در کف میدان، بر روی کف احساسات شناور شوند و با آدرس‌دهی غلط، نه تنها راه بر تحقق خواسته ی به‌حق ببندند که برای سال‌های بعد نیز خوراک تبلیغاتی از بهانه و دلیل برای بی‌کاری و کم‌کاری خودشان فراهم سازند.

🔍اما به‌نظر می‌رسد مشکل بیش از آن‌که از سوی فعالان عرصه انتخاباتی باشد نشأت گرفته از نگاه کوتاه من به عنوان یک زن در اجتماع باشد. وقتی تمام درگیری های من با مسئولین اجرایی، فرهنگی و مدیریتی در حوزه شهری و کشوری‌ام، در چند درخواست با سطح عمق کم و با میزان ظهور و بروز کمتر هم‌چون دوچرخه‌سواری در مرئی و منظر، یا موتورسواری در خیابان، یا حضور در ورزشگاه، یا اجازه‌ی خروج از کشور، یا روسری نداشتن در ماشین و یا سگ‌گردانی در پارک و بوستان، ختم و خلاصه می‌شود، بدیهی است به بازیگران عرصه‌ی سیاست این اجازه را می‌دهم که از حضور و ظاهر من، عروسکی برای شوی انتخاباتی و از مطالبات من، پلکانی برای بالا رفتن بسازند؛ چراکه سطح بالا رفتن آنها هم همین قدر حقیر است: به دست آوردن سکان قدرت به هر قیمتی!

📌اما آیا واقعا نیازها و مطالبات زنان سرزمین من این‌هاست؟
مطالبات زنان برگرفته از مسائل حقیقی زنان است. در کشوری که به اعتقاد ره‌بر و ولیِّ آن، در مسائل فعلی زنانش “دو مسئله از همه مهم‌تر یا فوری‌تر و لازم‌الاهتمام‌تر از بقیه‌ مسائل است: اول، مسئله‌ اهمیت و اعتبار خانه و خانواده است… و دوم جلوگیری از ضعف و ستم‌زدگی زن در سطوح مختلف” آیا صحبت از حقوق دست دوم، آن هم از سوی کاندیدای بالاترین مقام اجراییِ کشور، محلی از اعراب دارد؟

📍به زعم نگارنده، مطالبات جدی زنان از نامزدهای انتخاباتی در دو مقوله دسته بندی می شود:
۱-    حقوق انسانی زنان در دو حوزه‌ی فارغ از جنسیت (هم‌چون حقوق اجتماعی و شهروندی) و منبعث از نقش های جنسیتی (هم‌چون حقوق مادری و همسری) شامل: بیمه زنان خانه دار، مرخصی مادران دارای کودک خردسال، مرخصی بانوان باردار، بیمه زنان سرپرست خانوار، امنیت شغلی زنان باردار، محیط‌های امن فیزیکی، فرهنگی و فراغت ویژه‌ی مادران خانه دار، حقوق مالی زنان در ازدواج، حقِّ طلاق زنان، حق حضانت و ولایت مادران بر فرزندان در خانواده‌های تک سرپرست، حمل و نقل عمومی مناسب‌سازی  شده و بهینه برای بانوان و مادران و …
۲-    حقوق الهی در حیطه ی اخلاق، تکامل انسانی و رشد حقیقی انسان خداباور خداجو هم‌چون فضای مجازی سالم و ایمن، محیط عمومی پاک، صدا و سیمای رشدآور، ارزش گذاری نهادینه شده نسبت به خانواده و زنان و…
🔍
ادامه دارد…
✍️ الهام غفاری دانشجوی دکتری مطالعات زنان

#زنان_و_انتخابات
#حقوق_زنان
#مطالبات_زنان
#رئیس_جمهور

https://t.me/Banounegar
@Banounegar

زنان، انتخابات و ارتقای دغدغه ها/ ۲