کلی گویی خانم ابتکار

10 مرداد 1400
شبکه ایران زنان؛  

آفتاب یزد؛ : زنان نیمی از جامعه ایران را تشکیل می‌دهند و نقش بسیار مهمی را در نهادهای مختلف جامعه ایفا می‌کنند. مدت زمان زیادی است که این گروه در ایران و نقاط دیگر جهان به دنیال حقوق انسانی خود هستند و زنان ایرانی در این مسیر با مشکلات متعددی رو به رو بوده و هستند. در این میان معاونت امور زنان و خانواده یکی از بزرگترین متولی‌های این امر است که دستاوردهای آن باید نمودی در زندگی زنان جامعه داشته باشد. روزگذشته معصومه ابتکار معاون خانواده و زنان ریاست جمهوری در آخرین جلسه مشاوران امور زنان و خانواده یک گزارش عملکردی را ارائه کرده و از گام‌ها و دستاورد‌های مفید وموثر در این دوره صحبت کرده است.ابتکار از محیط زیست بنا بر دلایلی به حوزه زنان وارد شد و در آن جا شروع به فعالیت کرد. اما این نکته نباید نادیده گرفته شود که تخصص معصومه ابتکار در حوزه محیط زیست است اما در معاونت زنان و خانواده مشغول به کار شد. نظر فعالین حوزه زنان در این خصوص بسیار مهم است و باید عملکرد ایشان از منظر آن‌ها مورد بررسی قرار بگیرد.
‏nما نتایج مورد انتظار و خوبی را به دست آوردیم
معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده با بیان اینکه معاونت امور زنان نهادی فراقوه‌ای است که با حداقل پرسنل گام‌های بزرگی در اعتلای عدالت جنسیتی برداشته است، خطاب به دولت بعد گفت: اگر بخواهیم دستاوردها را نادیده بگیریم و همه چیز را از اول شروع کنیم آثار سختی را به دنبال خواهد داشت.به گزارش ایرنا، معصومه ابتکار روز شنبه در آخرین نشست ارائه عملکرد چهارساله این معاونت که با حضور مشاوران و معاونان زن وزرا و دستگاه‌های اجرایی برگزار شد، از همکاری دستگاه‌های اجرایی که همکار و هم پیمان معاونت در تحقق عدالت جنسیتی و تقویت خانواده در اجرای تکالیف قانونی برنامه ششم ماده ۱۰۱ و ۱۰۲ و بند ت ماده ۸۰ و تکالیفی که از سوی مقام معظم رهبری و سیاست‌های کلی خانواده و تکالیفی که از سوی رئیس جمهوری به عنوان سیاست‌های کلی حوزه زنان و خانواده ابلاغ شده است، تشکر و قدردانی کرد.وی اظهار داشت: کلمه رمز دستاوردها و موفقیت‌های این دوره هم پیمانی بود که در همین راستا بیش از ۲۳۷ مورد موافقنامه و تفاهمنامه با دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی و دانشگاه‌ها و بانک‌ها منعقد شده است و بنابر گزارش‌های مستندسازی شده درباره عملکرد معاونت، بیش از ۹۰ درصد این موافقت نامه‌ها و قراردادها به مرحله اجرایی رسیده و نتایج مورد انتظار و خوبی را به دنبال داشته است.
‏- تحقق عدالت جنسیتی

معاون رئیس جمهوری با ابراز خوشحالی از ارائه الگوی موفق همکاری بین بخشی برای تحقق عدالت جنسیتی، بهبود وضعیت زنان و تقویت و ارتقای وضعیت خانواده در دولت دوازدهم، تاکید کرد: علاوه بر اسناد استانی که طی این دوره به تصویب و عملیاتی رسید که کتاب آن تدوین شده و این اتفاق مهمی است چراکه برای نخستین بار به طور رسمی برنامه ۲۲ دستگاه را برای تحقق عدالت جنسیتی و تحکیم خانواده داریم.ابتکار با یادآوری اینکه مصوبه اخیر ستاد ملی زن و خانواده که سیاست‌های دوستدار خانواده در آنجا تصویب و ابلاغ شد از دیگر عملکردهای معاونت است، خاطرنشان کرد: در دولت دوازدهم بر اساس برنامه حرکت کردیم و پایه‌های خوبی هم دولت یازدهم برای ما ایجاد کرد که جا دارد از خانم شهیندخت مولاوردی تشکر کنم.وی با تاکید بر اینکه این دوره یکی از سخت‌ترین دوران حکمرانی در دوره نظام جمهوری اسلامی بود، تصریح کرد: شاید فقط در دوران جنگ شاهد هجمه‌هایی با این وسعت در چند جبهه بودیم؛ مشکلاتی که حداقل‌ها را با دشواری مواجه کرد یعنی ما به دلیل شیوع کرونا با حداقل نیروی انسانی که داشتیم کار را پیش بردیم و با وجود ثروت ملی، محدودیت‌هایی که برای بانک‌ها ایجاد شد ما را با مشکلات زیادی رو به رو کرد. ضمن اینکه بلایای طبیعی زلزله، سیل، گرد و غبار و خشکسالی شرایط سختی را ایجاد کرد.ابتکار خاطرنشان کرد: با تمام این موارد یکی از سخت‌ترین مسائل موضوع جنگ روانی بود که علیه مردم ایران در راستای ناامید و دلسردکردن آنان به اجرا گذاشته شد اما با این وجود ما در جهت تحقق عدالت جنسیتی و تقویت و تحکیم خانواده گام‌های موثر و مفیدی را برداشتیم و امیدواریم این مسیر و راه را دولت بعد ادامه دهد.
‏- دستاوردها نادیده گرفته نشود
معاون رئیس جمهوری خطاب به دولت بعد توصیه کرد: امیدواریم به دور از نگاه سیاسی و نگاه‌های جانبدارانه واقعیت‌ها و ضرورت‌های ملی را ببینید. غیرمنصفانه قضاوت و برخورد کردن برای کشور مفید نخواهد بود و عوارض و آثار بسیار سختی را به دنبال خواهد داشت.وی تاکید کرد: اگر بخواهیم دستاوردها را نادیده بگیریم و همه چیز را از اول شروع کنیم کاری سخت و بیهود است بخصوص در حوزه زنان که پیشرفت‌های خوبی رخ داده است و باید بر اساس پیشرفت‌ها برای آینده حرکت و تلاش کرد.ابتکار با بیان اینکه معاونت امور زنان و خانواده نهادی فراقوه‌ای است، خاطرنشان کرد: این معاونت کوچکترین دستگاه در دولت است و هیچوقت ساختار آن از نظر تعداد پرسنل با مسئولیت‌هایی که برعهده دارد متناسب نبوده است اما ما برای فعالیت و دنبال کردن دستورالعمل ها، از برون سپاری استفاده
کردیم.
‏- عدم شفافیت و اطلاع‌رسانی
توران ولی مراد فعال حوزه زنان در این خصوص به آفتاب یزد گفت:«دولت یازدهم و دوازدهم یک اشکال اساسی و زیربنایی داشتند وآن این بود که در جهت عکس اسناد بالادستی و خواست نظام حرکت می‌کردند.مسئله در تمام قراردادها، حرکات، مطالب مطرح شده و مشخصا بیشتر در حوزه کارهایی که باید انجام میشد اما انجام ندادند وجود دارد. برای مثال فرض کنید در ارتباط با فرزندآوری زوج‌های نابارور طبق قانون ششم برنامه دولت دوازدهم موظف بوده است کاری انجام دهد اما فعالیتی انجام نداده است.در سوی دیگر باید ستاد ملی زن و خانواده تعیین‌کننده می‌بود و تصمیمات در آنجا گرفته میشد ولی این کارهم انجام نشد. زمانی که ستاد تشکیل داده نمی‌شود به این معنی است که در یک جمع بسته با تفکر بسته می‌خواهند کار با یک جریان پیش برود.مهمترین اشکال دولت دوازدهم عدم شفافیت و عدم اطلاع‌رسانی
بوده است.»
‏- فعال سیاسی بدون تخصص
ولی مراد ادامه داد: «الان خانم ابتکار تنها دارد کلی گویی میکند و آن هم ارائه تحلیل خودشان است و به اصل موضوع و اخبار اشاره نمی‌کند. برای مثال شاخص‌های عدالت جنسیتی چرا در دسترس عموم و صاحب نظران نیست؟سند تحول و ارتقای استان‌ها که مصوب شد چرا در دسترس ملت نیست؟ گزارش‌هایی که به خارج از ایران داده‌اند چرا در دسترس نیست؟ گزارش‌هایی که از استان‌ها گرفته‌اند بر اساس چه شاخص‌هایی بوده است؟عکس اسناد بالادستی عمل کردن در این دوره باعث پمپاژ تناقض به جامعه شد.یعنی فرهنگ، عرف و قوانین یک چیزی را می‌گوید اما جریان اصلاح‌طلب که واداده است در مقابل غرب چیز دیگری را می‌گوید که در تناقض با عرف و فرهنگ است. دولت اصلاحات مشخصا کنوانسیون رفع تبعیض را به مجلس برد اما زمانی که در داخل این تقابل‌ها آشکار و پیگیری شد به سمت اهداف توسعه هزاره رفتند.خانم ابتکار کلا یک فرد سیاسی است که در هر حوزه‌ای حاضر به فعالیت است.یک فرد سیاسی به کار سیاسی مشغول است ولی حوزه زنان به تخصص نیازمند است.فرد سیاسی به دنبال توان افزایی جریان سیاسی خود در تمام ابعاد است.در این دوره تمام پروژه‌های فقط به تشکل‌های سیاسی همخوان داده شد.حرف‌های الان خانم ابتکار ارزشی ندارد زیرا در این دوره غلط کاری انجام شده است. شاخص‌های عدالت جنسیتی اسمش عدالت جنسیتی است اما مبنای آن بر اساس برابری جنسیتی است این برابری جنسیتی می‌خواهد نصف مخارج خانه را برعهده زنان بگذارد به این دلیل یک نوع کلاه به سر زنان گذاشتن است و محتوای آن فریب مردم و دروغ است. در صورتی که برابری جنسیتی به نفع زنان نیست. به هرحال زنان باروری و فرزندپروری را به عهده دارند و باید بر این اساس یک مسئولیتی برای مرد قائل شد و با برابری فشار بیشتری بر دوش زنان قرار می‌گیرد.

خانم ابتکار باید در این چهارساله شفاف عمل می‌کرد.مگر خلافی رخ داده است که در این دوران ایشان به دنبال پنهان کاری بودند؟ این گزارش خانم ابتکار الان به دردی نمی‌خورد زیرا از اول باید محتوای فعالیت‌ها در اختیار مردم گذاشته می‌شد.»
‏- بی اثر در زیست عینی زنان
فرشیده اسدی کارشناس جامعه شناسی و فعال حوزه زنان نیز در این باره به آفتاب یزد گفت: « آنچه ابتکار، دستاورد دولت دوازدهم می‌خواند و آن را در رد و اثبات مخدوش‌بودن اطلاعات نامزدهای انتخابات، معیار عملکرد درخور خویش و دولت برمی‌شمارد، ارائه آماری‌ست که در قدم اول قابل‌توجه جلوه می‌کند. شاخص‌های آماری او اما حول آموزش و بازگرداندن دختران بازمانده از تحصیل و تامین نیازهای حداقلی آنهاست. او با افتخار آمار و ارقامی را ارائه می‌کند که در منطقه‌های روستایی و عشایری از ظرفیت زنان در تولید محصول و گیاهان دارویی استفاده شده‌است. شاخص‌های او بدیهی‌ترین و ابتدایی‌ترین حقوقی است که انسان معاصر می‌بایست بسیار پیش‌تر از این از آن عبور می‌کرد. او فارغ از ارائه پاسخ به چرایی وضع موجود، عملکرد خویش را در این زمینه‌ها مایه مباهات و افتخار پیش‌فرض می‌گیرد و در جایی دیگر از گفته‌هایش یادآوری می‌کند که در همین پایین‌ترین سطح هم وامدار نهادها و انجمن‌های مردم‌نهاد است. معاون رئیس‌جمهور در حوزه زنان و خانواده، در این مصاحبه و در راستای ارائه عملکرد این نهاد، شاخصه‌های مشکلات و مطالبات زنان را به حداقلی‌ترین حقوق شهروندی تقلیل می‌دهد. او و هم‌مسلکان دولتی‌اش در این سال‌ها و به‌کرات، با زبان و منطقی از مسئله زنان در جامعه سخن‌ رانده‌اند که نه‌فقط حقوق انسانی زن را نادیده می‌انگارد که در تحلیل نهایی در ادبیات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی دولت، نافی حقوق همه فرودستان است؛ چه آنچه بر فضای جامعه تحمیل کرده‌است، چیزی جز فرودست‌ترکردن اقشار ضعیف همراه نداشته‌است و اثر آن را در فریاد رسای نارضایتی مردم می‌توان شنید. معیارهای اساسی برابری دو جنس، حرکت به سوی ارتقاء جایگاه انسانی زنان و تقلیل‌ندادن نقش او به نهاد خانواده و نیز تلاش برای ایجاد مساوات، امنیت و آزادی برای زن در عرصه و زیست‌جهان عمومی، هنوز به ادبیات سخنوری ایشان راه نیافته‌است چه رسد به آنکه بخواهند سند و مدرکی برای حرکت به این سمت ارائه دهند. ارائه ارقام توافقنامه‌ها، وقتی اثری در زیست عینی زنان در جامعه ندارد، همان نمایش باسمه‌ای تکراری دولت‌های پیش و پس از این است که مابه‌ازای بیرونی ندارد. بی‌شک آنچه امروز، زنان در تحقق مطالبه‌های خویش به دست آورده‌اند، خاستگاه‌های غیردولتی دارد.»
‏- تمرکز فقط بر زنان سرپرست خانوار و کارآفرینی
رایحه مظفریان فعال حوزه زنان نیز در آخر به آفتاب یزد گفت:…آنقدر نیروی مردانه مقاوم و سرکوبگر است که اصلا اجازه فعالیت به زنان نمی‌دهد.معاونت امور زنان هنوز نتوانسته به سازمان و حتی وزارتخانه تبدیل شود.شاید تا حدودی بشود معاونت زنان را مقصر دانست زیرا گزارش عملکردی مناسبی ندارد و این تفاهمنامه گره گشا نیستند زیرا عملیاتی نیستند اما در نهایت نیروی مردانه اجازه فعالیت را به زنان نمی‌دهد. به همین دلیل طبیعتا در این جایگاه نمی‌توان از معاونت زنان توقع
داشت.»
یگانه شوق الشعراء