چالش‌های مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و راهکارهای برون رفت از آنها

22 آذر 1400
شبکه ایران زنان؛  
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت و گو، دکتر زهرا عباسپور کارشناس و فعال فرهنگی با برنامه «گفتگوی فرهنگی» در مورد چالش‌های مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و راهکارهای برون رفت از آنها مصاحبه تلفنی کرد.

عباسپور گفت: هنوز به نقطه مطلوب در شورای عالی انقلاب فرهنگی نرسیدیم و خلأ فرهنگی در جامعه به خوبی نمایان است؛ با مشاهده فرهنگ در جامعه به عملکرد ضعیف این شورا پی می‌بریم.

وی با بیان اینکه آسیب‌های حوزه فرهنگ همچنان بسیار زیاد است ادامه داد: ما هنوز نتوانستیم زیرساخت‌های فرهنگ سازی در جامعه را رشد دهیم که این وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده است در حالی که جایگاه قانونی خوبی دارد اما عملکرد مناسبی ندارد.

این کارشناس فرهنگی ضمن اشاره به انباشت اسناد و مصوبات در این شورا که اجرایی نمی‌شود یادآور شد: مراحل قانونگذاری مصوبات به درستی طی نشده است و عموما فقدان ضمانت اجرایی دارند و این از اشکالات عمده مصوبات است؛ همچنین اگر این شورا قانونگذار است باید در فرآیند قانونگذاری شفافیت داشته باشد در حالی که این شفافیت وجود ندارد و در نهایت پس از امضای آن توسط رئیس جمهور اعلام همگانی می‌شود و این در حالی است که شفافیت در این فرآیند بسیار مهم است چرا که رشد فکری سیاسی مردم رخ می‌دهد و نظارت عمومی بالا می‌رود و همچنین مردم مصوبات را می‌شناسند و در نتیجه برای آن مطالبه گری می‌کنند در حالی که این آگاهی وجود ندارد.

عباسپور همچنین در رادیو گفت و گو ضمن تاکید بر دوری نگاه‌های سلیقه‌ای برای تاثیرگذاری بیشتر خاطرنشان کرد: در مصوبات این شورا، رصد و پایشی در دورن آنها رخ نداده است در حالی که برخی از مصوبات صرفا مانند یک انشاء است.

وی ضمن تاکید بر پالایش و بازنگری در مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی برای قابلیت اجرایی شدن آنها اظهار کرد: شوراها اگر واقعا می‌خواهند پویا عمل کنند باید از مشکلات و محدودیات عبور کنند.

این فعال فرهنگی در ادامه با تاکید بر دانستن مسائل روز زنان و خانواده‌ها و حل آنها گفت: فرصت‌های زیادی داشتیم اما شورا نتوانسته از ظرفیت‌های خود استفاده کند؛ همچنین این شورا نمی‌تواند با بدنه نخبگانی ارتباط برقرار کند و تنها با یک قشر محدود سیاسی ارتباط برقرار کرده است و این مورد نیز از دیگر آسیب‌های شوراست.

عباسپور در خاتمه بیان کرد: مهترین چالش شورا عدم رصد دقیق نسبت به مصوباتش است که اگر این رصد صورت گرفته بود، آسیب‌ها یافت و موجب رشد می‌شد؛ لذا پایش دقیق یکی از راه‌های برون رفت از این چالش است؛ همچنین باید دایره استفاده از نخبگان را گسترده تر کرد و شناسایی مسائل فرهنگی را براساس هر شهر و استان انجام داد.