نامه “ائتلاف اسلامی زنان” به دکتر حسن روحانی ریاست جمهوری یازدهم ایران۳۰خرداد۹۲

26 مرداد 1401
شبکه ایران زنان؛  

در جهت اصلاح نگرش ها نسبت به زنان دبیر “ائتلاف اسلامی زنان” با مخاطب قرار دادن دکتر حسن روحانی به عنوان ریاست جمهوری منتخب مردم نامه ای منتشر کرده و در آن خواستار این شده که پست های کلیدی در اختیار مردانی که نگرش فرودست نسبت به زنان دارند قرار نگیرد. او این خواسته را “کلید”ی ترین راهبرد خوانده است. ولی مراد در این نامه آورده است “کسی که خودش نگرش فرودست نسبت به زن دارد و او را موجودی محتاج قیم و فقط در خدمت بخواهد و استقلال و حق تصمیم گیری را برای زنان به همان گونه که آن را برای مردان باور دارد باور نداشته باشد نسبت به اصلاح کدام نگرش همت خواهد کرد و کدام تبعیض را می خواهد رفع کند؟

متن کامل نامه دبیر “ائتلاف اسلامی زنان” به دکتر حسن روحانی به قرار زیر است:

به نام خدا

جناب آقای دکتر حسن روحانی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

با سلام و احترام

خواهشمند است تبریک زنان را هم از دیار پرافتخار ایران که به مناسبت برگزیده شدن حضرتعالی به مقام ریاست جمهوری و اعتمادی که ملت بزرگوار و صبور ایران به شما داشته است بپذیرید. تبریکی لازم است ریاست جمهور منتخب ملت و هم چنین ملت ایران را که بار دیگر نشان داد که خواسته ها و مطالبات خود را از طریق رای دادن و راهکارهای مدنی پی می گیرد و باز نشان داد که آن چه این ملت می خواهد ساختن جامعه ای مدنی است.

در این روزها که مشورت ها در راستای تعیین افراد تعیین کننده جهت به دست گیری مسئولیت های کلیدی و اجرایی انجام می شوند نکته ای مورد نظر است که معروض دارد، اما قبل از آن توجه به مهماتی را لازم می داند:

۱- همان گونه که تصریح کرده اید حضرتعالی خود نیز اصلاح نگرش ها نسبت به زنان و رفع تبعیض از آنان را از اهداف خود می دانید. در نشست هایی که با زنان داشتید فرمودید که به برابری انسانی زن و مرد بر اساس نگرش اسلامی و انسانی باور دارید و در جهت اصلاح نگرش ها بر این اساس همه تلاش خود را خواهید کرد. در برنامه های دولت تدبیر و امید راهبردها جهت اجرایی کردن این اصول و حل و رفع مشکلات زنان را آورده اید. نه فقط انتظار ما زنان که انتظار جامعه عدالت خواه ایران اسلامی محقق کردن همین اصول در مقام اجرا و عمل است.

۲- طرح های مربوط به زنان طرح هایی نیستند که توسط مراکز و نهادهایی که به نام زنان هستند انجام شوند از این رو به این مراکز و نهادها محدود نمی شوند که با تعیین یک فرد برای مرکز زنان و چند مشاور برای وزرا تمام شود. مسائل مربوط به زنان، فرابخشی است و توسط همه نهادها و تشکل های اجرایی به اجرا درمی آیند از این رو مسائل مربوط به زنان به کلیه نهادها و دستگاه ها مربوط است چرا که در نهایت طرح ها توسط این مراکز به تصویب رسیده و به اجرا در خواهند آمد.

۳- افرادی که مسولیت بلندپایه ترین مقام های اجرایی و تصمیم گیری را به دست می گیرند هم از سیاستگزاران و تصمیم سازان و مجریان خواهند بود و هم از طرف دیگر طرح ها و لوایحی هم که مربوط به زنان است توسط تشکیلات و نهاد تحت امر آن ها هم به تصویب خواهد رسید و هم به مرحله اجرا در خواهد آمد.

به دلایل برشمرده شده فوق متذکر می شود؛ علاوه بر شاخص های مطرح و شناخته شده در جهت ارتقاء جایگاه و رفع تبعیض از زنان مانند حضور زنان توانمند و کارآمد در مراکز تصمیم گیر و تصمیم ساز و تخصیص جایگاه های مدیریتی ارشد نظام به زنان ، و اقدامات عملی جهت توانمندسازی و حضور موثر و تاثیرگذار زنان، لازم است به “کلید”ی ترین راهبرد در این راستا توجه شود و آن نگرش و عملکرد مردان در قدرت است نسبت به زنان.

“کلید”ی ترین راهبرد جهت محقق کردن هدف رفع تبعیض از زنان، مربوط می شود به افراد کلیدی که جایگاه های تصمیم سازی و تصمیم گیری را به دست می گیرند که آن هم داشتن نگرش صحیح و اسلامی به زن که همان برابری انسانی زن و مرد و باور بر حل و رفع تبعیض از زنان است. کسی که خودش نگرش فرودست نسبت به زن دارد و او را موجودی محتاج قیم و فقط در خدمت بخواهد، و استقلال و حق تصمیم گیری را برای زنان به همان گونه که آن را برای مردان باور دارد باور نداشته باشد نسبت به اصلاح کدام نگرش همت خواهد کرد و کدام تبعیض را می خواهد رفع کند؟

توجه حضرتعالی را جلب می نماید به این نکته که در جهت اصلاح نگرش ها نسبت به زنان و رفع مشکلاتی از جامعه که مرتبط با زنان است، راهی نیست جز این که افرادی که هدفگزاران، سیاستگزاران، تصمیم سازان، تصمیم گیران و مجریان ارشد نظام خواهند شد بر اساس “نفس واحده” قرآنی، هویت یگانه انسانی زن و مرد را باور داشته باشند تا بتوانند در جهت رفع تبعیض و خشونت از زنان اقدام کنند.

خواسته فوق الذکر اولین و اساسی ترین خواسته ما زنان در جهت رفع تبعیض و خشونت از زنان است از حضرتعالی در مقام ریاست جمهوری. ما خود نیز در این راستا از هیچ خدمتی فروگذار نخواهیم بود و در این راه دعاگوی حضرتعالی هستیم.

با تشکر و امتنان
توفیق ها همه از خداست

توران ولی مراد
دبیر ائتلاف اسلامی زنان

۳۰ خرداد ۱۳۹۲

خبرآنلاین