نامه سرگشاده ائتلاف احزاب زنان اصلاح‌طلب به انسیه خزعلی

9 شهریور 1401
شبکه ایران زنان؛  

در یک سالگی دولت سیزدهم ائتلاف احزاب زنان اصلاح‌طلب به انسیه خزعلی نامه سرگشاده نوشتند.

به گزارش مستقل آنلاین متن نامه به شرح ذیل است:

به نام‌ خداوند جان و خرد

سرکار خانم دکتر انسیه خزعلی

معاون محترم رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده

سلام علیکم

اکنون که یک سالگی دولت سیزدهم فرا رسیده و وعده‌ها و برنامه‌هایی از طرف آن معاونت و رئیس‌جمهور محترم برای زنان طرح شده، امید است سرکارعالی نسبت به فعالیت‌های آن معاونت درباره محورهای زیر اطلاع‌رسانی فرمایید تا از یک سو دغدغه‌ها برای مشکلات عدیده این حوزه کاهش یافته و از سوی دیگر تعدیل انتظارات حاصل شود.

یادآور می‌شود در آغاز مسئولیت و طی جلسه مشترک مورخ ۲۲ شهریور ۱۴۰۰‎ با جمعی از فعالین زن با گرایش اصلاح‌طلبی که برگزار کردید، ضمن تاکید بر لزوم همراهی و هم‌افزایی تمام زنان از همه گروه‌ها، قرار شد آن معاونت درباره اقدامات در دستور کار، به صورت دوره‌ای با توجه به تخصص و تجارب شرکت‌کنندگان، پیشنهادات و نظرات‌شان را دریافت نماید. اما از آنجا که متاسفانه این اقدام صورت نگرفته لازم دیدیم مطالب زیر را به عنوان اهم دغدغه‌های مورد مطالبه جامعه زنان کشور که در دولت قبل ریل‌گذاری شده و به عنوان سرمایه و دستاورد زنان ایرانی محسوب می‌شود، مورد سوال قرار دهیم:

کارآفرینی زنان و روند کاهشی یا افزایشی اشتغال زنان که براساس آخرین نظرسنجی معاونت در سال ۹۶ نخستین دغدغه زنان بوده، اینک در چه وضعیتی قرار دارد؟

توان افزایی زنان روستایی برای تاب‌آوری در شرایط سخت اقتصادی و اقلیمی روستاها امر بسیار مهمی است که در چارچوب طرح توان‌افزایی اقتصادی و فنی زنان تسهیلگر روستایی و زنان کشاورز برای تولید محصول سالم برنامه‌ریزی و اجرایی شده بود. این طرح به کجا رسیده است؟بحث مهم امنیت زنان به سرنوشت لایحه تامین امنیت زنان یا لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت گره خورده، اما بیش از یک سال و نیم است که در مجلس شورای اسلامی نوبت به این لایحه نرسیده است. دولت برای تعجیل در طرح این لایحه در صحن مجلس چه کرده است؟

روند اقدامات برای حدود ۲۰ پیشنهاد و لایحه ارسالی حاصل تلاش دولت‌های یازدهم و دوازدهم که اسناد پشتیبان فقهی و حقوقی دارد، به دولت سیزدهم و مجلس شورای اسلامی چه بوده است؟

با توجه به تعیین و ابلاغ شاخص‌های عدالت جنسیتی به عنوان تکلیف قانون برنامه ششم توسعه و ستاد ملی زن و خانواده، اقدامات معاونت در خصوص پیگیری عملیاتی شدن آن شاخص‌ها چه بوده است؟

اجرای مصوبات ستاد ملی زن و خانواده به طور اعم و به ویژه برای زنان سرپرست خانوار در چه وضعیتی قرار دارد؟ در همکاری با وزارت کشور، “طرح توان‌افزایی زنان سرپرست خانوار در حاشیه شهرها” و در همکاری با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، “طرح توان‌افزایی زنان سرپرست خانوار از طریق مشاغل خانگی” که اهمیت بسیار دارد، چه مقدار پیشرفت داشته است؟

وضعیت برنامه‌های مقابله با آسیب‌های اجتماعی حوزه زنان و خانواده چیست؟ در همکاری با ستاد مبارزه با مواد مخدر دو طرح مهم برای پیگیری و توان‌افزایی خانواده‌ها که در حال اجرا بود، به کجا رسید؟ طرح وثیقه‌گذاری برای زنان زندانی دارای رای باز در ارتباط با سازمان زندان‌ها چقدر پیشرفت داشته است؟ چنانکه مستحضر هستید اورژانس اجتماعی یکی از مهم‌ترین عوامل بازدارنده در خشونت علیه کودکان و زنان است که در دولت قبل مورد حمایت و گسترش بوده، آیا برای تقویت این نهاد حمایتگر اقدامی انجام داده‌اید؟

با توجه به فشار اقتصادی ناشی از جراحی اقتصادی دولت سیزدهم، اقدامات جانبی برای رفاه نسبی زنان و حمایت‌های مالی به خصوص برای زنان سرپرست خانوار یا تک سرپرست چه بوده است؟

در همکاری با بنیاد شهید، شناسایی و معرفی مستمر زنان ایثارگر در قالب طرح “لشگر فرشتگان تاریخ ساز” در چه وضعیتی است؟

اقدامات برای سلامت و بهداشت زنان، به‌ویژه در رابطه با کرونا و بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا برای مادر و کودک به خصوص زنان باردار چه بوده است؟

ارتقای جایگاه مدیریتی زنان با توجه به تجویزهای قانون برنامه ششم توسعه و مصوبه ارتقا جایگاه مدیریتی زنان در دستگاه‌های دولتی که در دولت گذشته از حدود ۵ درصد به ۲۶ درصد رسید، اینک در چه وضعیتی قرار دارد؟

برای نشاط و ایجاد انگیزه در دختران جوان و اقدامات لازم برای امیدافزایی در میان آنان چه سیاست‌هایی اتخاذ کرده‌اید؟ همکاری‌های چندجانبه با وزارت آموزش و پرورش شامل آموزش مربیان برای مهارت‌های زندگی، آموزش اولیا برای مهارت‌های گفتگو و مهارت‌های کودک‌یاری آیا دنبال شده یا متوقف شده است؟ در همکاری با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آیا طرح “کمند” (رویداد “کار”، “مهارت” و “نوآوری” “دانشجویان دختر”) که با هدف ارتقای مهارت‌های کارآفرینی دختران دانشجو در استان‌های مختلف اجرا شد و طرح نمایشگاه‌های فروش صنایع دستی دختران دانشجو گسترش یافته است؟ جایزه “زن و علم” که به نام پروفسور مریم میرزاخانی به معرفی و تشویق زنان دانشمند ایرانی پرداخت، آیا پیشرفت داشته است؟ اگر نه، لطفا بفرمایید اشکالات این طرح‌ها چه بوده که متوقف شده‌اند؟

سامانه اطلاعاتی پورتال و ارتباط آنلاین با دستگاه‌ها و استان‌ها که برای رصد و پایش وضعیت زنان در سال ۹۹ راه اندازی شد، اکنون در چه وضعیتی قرار دارد؟ چنانچه استحضار دارید این سامانه هشت بانک اطلاعاتی داشته که در این بانک‌ها تمام اطلاعات مربوط به حوزه‌های مختلف به صورت یک‌جا جمع و ارائه گزارش می‌شود. بانک اطلاعاتی شاخص‌ خانواده، وضعیت مدیران زن در کشور در سه سطح عالی، میانی و پایه به تفکیک استان‌ها و وضعیت اجرای سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده از جمله موارد ملحوظ در این بانک اطلاعاتی است. براساس قانون برنامه ششم توسعه و ماده ۱۰۱ و ۱۰۲ در حوزه شاخص‌های عدالت جنسیتی، شاخص خانواده و اقداماتی که باید در حوزه زنان و خانواده صورت گیرد شامل نظارت، رصد و پایش نیز بر عهده آن معاونت بوده و قانونا باید در این زمینه پاسخگویی کند.

اقدامات معاونت در ارتقای موقعیت زنان در عرصه منطقه‌ای و جهانی با توجه به گزارش‌های شکاف جنسیتی که به صورت سالانه منتشر می‌شود، چه بوده است؟ مطلع هستید که نظام آمار و اطلاعات تخصصی و یکپارچه در حوزه زنان و خانواده دچار ضعف و نارسایی بوده و همین سبب می‌شود وضعیت زنان ایرانی در سطح ملی و بین‌المللی بر اساس شاخص‌های توسعه انسانی و شکاف جنسیتی به شکلی نادرست ارزیابی شود. سامانه تخصصی رصد و پایش اطلاعات حوزه زنان و خانواده به ارائه آمار دقیق مرتبط با شاخص‌های بین‌المللی و رصد و پایش شاخص‌های ملی عدالت جنسیتی و به روز رسانی آمارهای تخصصی حوزه زنان و خانواده نیز می‌پردازد.

اصلاح ساختار و ارتقای جایگاه معاونت زنان و میزان افزایش یا کاهش بودجه اختصاصی برای معاونت فارغ از بودجه نهاد ریاست جمهوری با سرفصل مشخص نیاز جامعه زنان کشور در چارچوب کسب حقوق آنها در قوه مجریه است. در این زمینه آیا پیشرفتی حاصل شده است؟

در آستانه تهیه برنامه هفتم توسعه کشور، برای هموار کردن مسیر مادی و معنوی زنان کشور و بهره‌مندی آنها از توسعه و پیشرفت طی ۵ سال آینده، معاونت اموز زنان و خانواده چه اقدامات، برنامه هایی را آغازکرده است؟

در مورد سرنوشت ۳۱ برنامه ارتقای وضعیت زنان و خانواده آیا گزارش‌گیری شده است؟ این برنامه‌ها اسنادی است که با همکاری دانشگاه‌ها، دستگاه‌های اجرایی و صاحب‌نظران محلی و استانی براساس اطلس وضعیت زنان تهیه و تدوین شده و در شورای برنامه‌ریزی هر استان با حضور استاندار و همه مدیران به تصویب رسیده است و نیازمند پیگیری برای احقاق حقوق زنان استان در خانواده، جامعه، اقتصاد و حق شهروندی است. آیا پیگیری شده است؟

سازمان‌های مردم‌نهاد نقش برجسته‌ای در پیشبُرد وضعیت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و توان‌افزایی زنان، خانواده و ارتقا و بهبود وضعیت جامعه دارند. از رویکردهای دولت قبل حمایت از این تشکل‌ها با حمایت‌های ساختاری، توان‌افزایی و همکاری در پروژه‌های مرتبط بوده است. آیا این سازمان‌ها اکنون در فرآیند مقابله با آسیب‌ها به زنان و خانواده، از سوی دولت مورد حمایت هستند؟

با توجه به واکنش‌های غیراصولی برخی نهادها نسبت به وضعیت حجاب و ضرورت حمایت و ارائه راهکارهای پیشنهادی برای کاهش تنش اجتماعی و اقدامات فرهنگی، آن معاونت چه رویکردی را در پیش گرفته است؟

معاونت امور زنان و خانواده در حمایت از نامه هنرمندان زن با امضای ۸۰۰ نفر از آنان درباره اقدام علیه آزار جنسی هنرمندان زن چه کرده است؟

در مورد علت حذف گزارش‌های عملکردی، اسناد حقوقی و فقهی درباره احکام مربوط به زنان، تک‌نگاشت ها، اینفوگرافی، موشن گرافی، فیلم‌های مستند از عملکردها، مستندهای اجتماعی و گفتگو با زنان توانمند ایرانی از سایت معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده که باید حافظ اسناد ملی و گزارش‌های دولتی باشد، لطفا توضیح فرمایید. جالب اینکه در میان این حذفیات ۶۰ کلیپ قرآنی و اطلاع‌رسانی دقیق آماری از پیشرفت‌های زنان پس از انقلاب اسلامی به عنوان گزارش ۴۰در ۴۰ وجود داشته است.

بارها اشاره کرده‌اید که عدالت فراگیر را جایگزین عدالت جنسیتی می کنید. آیا شاخص‌های این رویکرد مشخص و ابلاغ شده است؟ همچنین برای برون رفت این معاونت به زعم خودتان از جنبه تشریفاتی بودن تا کنون چه راهبردها و برنامه‌هایی ارائه کرده‌اید؟

ائتلاف احزاب زنان اصلاح‌طلب