زنان عصر جمهوری اسلامی

24 آذر 1397
شبکه ایران زنان؛  
الهام امین‌زاده
 روز پنجم فروردین در نخستین جلسه مشترکی که با دکتر روحانی رئیس جمهوری داشتیم، ایشان با توجه به شعار سال جدید از سوی رهبر معظم انقلاب در سال ۹۴ به نام همدلی و همزبانی بین ملت و دولت تأکید داشتند که این همدلی و همزبانی نخست در خانواده که بنیادی ترین واحد اجتماعی است باید بین زن و شوهر و والدین و فرزندان وجود داشته باشد. پس از آن در سطح اجتماعی، بین قوا و همچنین بین مردم و قوا این همدلی را ایجاد کرده و از آن برای چرخاندن چرخ های توسعه کشور استفاده کنیم.
نقش زنان در سه برهه مهم انقلاب، جنگ و سازندگی ستودنی است. در زمان انقلاب حضور زنان در شهرهای مذهبی مثل قم و پیشتازی آنان در حدوث انقلاب نشان می دهد که دین و مذهب ما با ارائه نظر، اعتراض و حضور فعال بانوان منافاتی ندارد. در واقع دین اسلام محدود کننده زنان نیست، چرا که رویه علما و دینداران ما این را می گوید. در زمان جنگ و دفاع از کشور نیز شهیدان زن کم نداشتیم و چه بسیار بانوانی که برای رسیدگی به مجروحان و رزمندگان به خط مقدم جبهه ها رفتند و چه ایثارها و فعالیت های چشمگیری در پشت جبهه داشتند و البته در عرصه سازندگی نیز حضور جدی زنان غیر قابل انکار است. البته این حضور همچنان ادامه داشته و می طلبد که ما تسهیلاتی ویژه برای توسعه کشور در اختیار این قشر مهم که نیمی از بدنه جمعیتی کشور را تشکیل می دهد، قرار دهیم. امروزه زنان در بالا بردن تولید ملی و صادرات کالای غیر نفتی، خدمات فنی، مهندسی و کارآفرینی هم حضور چشمگیری دارند. تولیدات بانوان کارآفرین ما براحتی با کالاهای بین المللی و خارجی رقابت می کنند و البته این قشر مؤثر و مفید نیاز به حمایت مالی دارند تا با قوت بخشیدن به کار خود هم در زمینه اشتغالزایی و هم ایجاد کار و تولیدات به شکل مستقل فعالیت کنند و به مبادلات بین المللی خود رونق بخشند.
ما بانوان اقتصاددان و حقوقدانی در کشور داریم که می توانیم از آنها در قسمت های اجرایی و تقنینی استفاده کنیم. چه بسیار بانوانی که می توانند به عنوان نماینده ای شایسته در حوزه های تخصصی به مجلس راه یافته و وارد صحنه سیاست شوند. امروزه ما حضور خانم ها را در محاکم قضایی مثل شعبه های مختلف دیوان عالی کشور داریم و البته در محاکم خانواده به عنوان مشاور از حضورشان استفاده می شود که امیدواریم این موضوع به همه محاکم تسری پیدا کند، چرا که در برخی پرونده ها مشکلاتی وجود دارد که باید موضوع با یک خانم در میان گذاشته شود.
همچنین وکلای خانم می توانند در اطلاع رسانی و آگاهی دادن به مردم بخصوص خانم ها قدم مهمی بردارند چرا که اگر خانم ها از حق خود مطلع باشند بسیاری از مشکلات براحتی حل می شود. البته رسانه های مختلف هم می توانند در انتقال اطلاعات حقوقی به زبان شیوا و زیبا به ما کمک کنند. چون متأسفانه بنده در بازدید از زندان قرچک ورامین که چندین زندانی زن دوران محکومیت خود را در آنجا سپری می کنند با مواردی روبه رو شدم که ده ها زن به علت ناآگاهی از قوانین، چک و اسناد رسمی را امضا کرده و میلیاردها تومان بدهی مالی متقبل شده و چون توان پرداخت آن را نداشتند براساس قانون راهی زندان شده بودند.
در صورتی که اگر اطلاع رسانی صحیح انجام شده و آگاهی کامل حقوقی داشتند اینگونه گرفتار نمی شدند و خانواده هایشان ازهم نمی پاشید. بانوان در نهادینه کردن فرهنگ اقتصاد مقاومتی چه در سطح مدیریت های کلان و چه در خانواده و برای جلوگیری از اسراف و اتلاف انرژی و مواد غذایی و آب و آموزش آن به نسل آینده نیز نقش مؤثری دارند.
طبق اصول ۲۰ و ۲۱ قانون اساسی هیچ تبعیضی بین زن و مرد وجود ندارد و در واقع قوانین اجازه نابرابری و تبعیض را نمی دهد. اگر قانونی تبعیض آمیز باشد خلاف اصل قانون اساسی است مگر درجایی که خود قانون اساسی اجازه داده باشد. در مورد تحصیل و رشته های تحصیلی خوشبختانه در ایران چنین موردی وجود ندارد مگر اینکه خانواده ای خودش از تحصیل دخترش در رشته ای خاص جلوگیری کند یا در بعضی مناطق کشور رشته تحصیلی خاصی وجود نداشته باشد.
اما در بحث اشتغال باید گفت: متأسفانه عواملی مثل نقض قانون، فرهنگ و البته برخی افکار و عقاید خود بانوان باعث ایجاد تبعیض هایی شده است. به اعتقاد بنده باید برای خانم ها فرصت قایل شویم تا مرحله به مرحله ارتقا پیدا کنند و از همه مهمتر تجربه کسب کنند تا بتوانند به مقام مدیریتی بالایی برسند چرا که داشتن مدارک تحصیلی عالیه به تنهایی برای دستیابی به یک شغل کافی نیست. بلکه خانم ها باید خودشان فرصت ارزیابی داشته باشند و ببینند چقدر می توانند از پس آن کار برآیند. البته به اعتقاد بنده خانم ها در برخی جاها به علت وجدان کاری بالایی که دارند بار بزرگی را از دوش جامعه برمی دارند و نقش مهمی ایفا می کنند.
 ۲۴ فروردین ۱۳۹۴
منبع: ایرنا